نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: وزارت راه و شهرسازی در بازسازی بافت فرسوده شهری باید نقشه تیپی ارائه کند تا معضلاتی که در تولید مسکن مهر شاهد آن بودیم در این حوزه تکرار نشود.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس و معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دولت باید در توانمندی ساخت و سازها و احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده به مناطق محروم نظیر استان اردبیل توجهی جدی داشته باشد تا به سرعت تحولاتی در این حوزه شکل گیرد.
وی با اشاره به قصور و کوتاهی در حوزه شهرسازی در سال‌های گذشته به دلیل برخی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها در رعایت اصل زیبائی و آرامش‌بخشی شهرها خاطرنشان کرد: باید اصل زیبائی و آرامش‌بخشی را در ساخت و سازهای شهری به ویژه احداث ساختمان‌ها مدنظر قرار دهیم تا در کنار فراهم کردن شرایط مناسب ساخت و ساز توسعه فضای سبز و فراهم کردن سایر امکانات در بخش شهرنشینی به وجود آید.
امام جمعه اردبیل افزود: شهرهایی که در معرض حضور گردشگران و توریسم هستند باید از بیشترین امکانات و زیرساخت‌ها بهره‌مند شوند که قطعا مسئولان وزارت راه و شهرسازی با توجه ویژه به این مناطق تلاش خواهند کرد تا موانع و مشکلا پیش رو را در مسیر توسعه این مناطق بردارند.
عاملی توجه مجلس و دولت را در راستای برچیده شدن سوءمدیریت‌ها در بخش‌های مختلف یادآور شد و تصریح کرد: ریشه تمام معضلات اقتصادی در این کشور فرهنگی است و ما تا زمانی که احساس جمعی را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور، استان و منطقه بکار نگیریم موفق نخواهیم بود.
وی یکی از موانع پیش رو در توسعه شهرها و بازگشایی مسیرهای مختلف را محدودیت‌های میراث فرهنگی در قالب ثبت آثار ملی اعلام کرد و گفت: ما به معنای واقعی گرفتار میراث فرهنگی شده‌ایم و در همین شهر اردبیل روی هر طرح توسعه‌ای انگشت می‌گذاریم میراث فرهنگی مانعی در مسیر اجرا و بازگشایی و مرمت آن به وجود می‌آورد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ورودی شهرهای اردبیل را با یک شرایط وحشتناک و نامطلوب یادآور شد و اظهار کرد: در ورودی کدام شهر آن هم دروازه ورود مسافران خارجی با نیسان سبز علوفه می‌فروشند که ما چنین چیزی را در اردبیل شاهد هستیم.
عاملی از وزارت راه و شهرسازی خواست؛ تا در احداث مساجد و همچنین تولید مسکن به ویژه در بافت‌های فرسوده نقشه تیپی را ارائه کرده و جلوی ساخت و سازهای ناهمگن گرفته شود.
وی عمده بافت‌های ناکارآمد شهری را متوجه حاشیه شهرها دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در یک اقدام مناسب به دنبال ساماندهی ساخت و سازهای حاشیه شهرهاست که این اقدام تحول‌آفرین می‌تواند الگوئی برای شهر ما نیز باشد.
عاملی در پایان از مسئولان شهرسازی خواست؛ تا در کیفیت ساخت و ساز اجرای نماهای مناسب و متناسب با اقلیم اردبیل و همچنین سروسامان دادن به بافت‌های ناکارآمد و بهسازی و مقاوم‌سازی بازار تاریخی اردبیل و سراهای متعدد آن برنامه‌ریزی درستی را انجام دهند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.