به گزارش ایرنا ، نوبخت اژدری روز سه شنبه در جلسه بررسی روند اجرای طرح آمار گیری از زنبورستان های استان افزود: طرح سرشماری کندوهای زنبورتوسط گروه های اداره امور دام و کارشناسان پهنه های تولیدی استان از 14 مهر آغاز شده و تا 30 مهر ادامه خواهد داشت.
او اظهار داشت: در حال حاضر آمارگیری در 10 شهرستان ، 26 شهر و 37 مرکز خدمات با 151 نفر کارشناس منتخب در حال انجام است.
معاون رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: آمارگیری از زنبورستان ها به صورت سراسری و کشوری در حال انجام است.
حمید عبازاده افزود: این سرشماری به صورت نرم افزاری صورت می گیرد و اطلاعات بدست آمده از زنبورستان ها در سامانه ای به همین منظور طراحی شده ثبت می شود.
به گفته او ، این سامانه به صورت هوشمند طراحی شده ، ورود اطلاعات و حذف اطلاعات توسط کارشناس پهنه صورت می گیرد و به هیچ کس اجازه اصلاح و دستکاری اعداد و ارقام داده نمی شود.
عبادزاده افزود: راه اندازی سامانه جدید و مشابه به اختیار استان ها ممنوع است زیرا سامانه ثبت اطلاعات زنبورستان ها واحد و یکپارچه است و دسترسی واحد و یکپارچه به اطلاعات از یک سامانه هوشمند و کاربردی برنامه ریزی ها را برای مسئولان در ارائه خدمت بهتر پشتیبانی می کند.
جاوید صحرایی ، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت: اقدامات انجام شده در راستای حمایت از زنبور داران استان باید بصورت اصولی رسانه ای شود تا زمینه های همکاری های زنبورداران بیش از پیش فراهم شود.
وی افزود: این قشر زحمتکش در داخل استان هر سال بیش از 6 هزار تن عسل تولید می کنند که هزار تن آن نیاز داخلی استان بوده و مابقی به کشورهای همسایه و سایر استان های کشور صادر می شود.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری از زنبورستان ها 319 هزار و 904 کندوی زنبور عسل در استان اردبیل شمارش شده که از این تعداد 318 هزار و 314 کندو مدرن و مابقی بومی است.
حدود پنج درصد از کندوهای استان سنتی و 99.5 درصد آن مدرن است.
پارسال در مجموع میزان تولید عسل در زنبورستان های استان 6 هزار و 134 تن بوده که بیش از 5/99 درصد آن از کندوهای مدرن تولید شده است.
دامنه های سبلان در شهرستان مشگین شهر همواره محل استقرار کندوهای عسل بوده و عسل استحصالی از این منطقه مرغوب ترین عسل کشور محسوب می شود.
عسل جایگزینی فوق‌العاده برای شکر است که هم شیرین و هم سالم است. گرچه ساختار شیمیایی عسل حاوی قندهای ساده می‌باشد اما این ساختار کاملا متفاوت از ترکیبات شکر سفید است.
عسل حدود 30 درصد گلوکز و 40 درصد فروکتوز یعنی 2 عنصر تک ‌‌قندی یا قند ساده ، با 20 درصد قندهای پیچیده دارد. عسل همچنین حاوی دکسترین و فیبر نشاسته می‌باشد که این ترکیب به تعدیل میزان قند خون کمک شایانی می ‌کند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.