مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: هیئت های مذهبی در استان اردبیل باید در ماه محرم به گسترش احسانات و همچنین عزاداری سنتی مردم بها داده و نگاه ویژه به این حوزه داشته باشند.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده در نشست فصلی شوری هیئات مذهبی استان اردبیل با تبریک عید غدیر خم و ولایت علی‌بن‌ابیطالب (ع) اظهار کرد: بی‌تفاوتی به غدیر عاشورا را به همراه داشت و امروز ضروری است فلسفه غدیر و نقش امامت در جامعه تبیین شده تا همه به اهمیت این موضوع واقف باشند.
وی با بیان اینکه در این ایام بهترین فرصت فراهم است تا فضایل امیرالمومنین (ع) برای همه مردم بازگو شود، خاطرنشان کرد: هیئت‌های مذهبی باید بستر برگزاری جشن‌های غدیر را فراهم کنند تا با عظمت بیشتر این جشن‌ها با هدف تبیین زندگی و سیره و سلوک حضرت علی(ع) برگزار شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و ضرورت برگزاری برنامه‌های این ایام با نظم و انضباط با محوریت هیئت‌های مذهبی افزود: برنامه‌هایی که هیئت‌های مذهبی برگزار می‌کنند باید بر محور مساجد، مداحان و دعوت از علما و روحانیون انجام شود تا زمینه برای غنای مفاهیم ارائه شده بیش از گذشته فراهم آید.
ستوده با بیان اینکه در عزاداری‌های سنتی اردبیل ضروری است تا فلسفه قیام امام حسین (ع) و پیام حضرت زینب (س) بازگو شود، بیان کرد: باید به تقویت روحیه حماسی و امام‌باوری در جامعه بیش از گذشته توجه کنیم چرا که عده‌ای می‌خواهند با کم کردن اخلاص در بین مداحان و شعرا و علما مردم را نسبت به این سرمایه‌های معنوی بدبین کنند.
ستوده تصریح کرد: باید تا حد امکان در مجالس عزاداری برای علما فرصت سخنرانی حتی به مدت کوتاه فراهم شود و در کنار آن هیئت‌های مذهبی تلاش کنند تا در کنار مساجد از چادرزنی پرهیز شده تا رونق بیشتر عزاداری با محور مساجد به انجام برسد.
وی گفت: باید به نحوی حرکت کنیم تا شرایط وحدت و انسجام بیش از گذشته در هیئت‌ها و عزاداری‌ها رعایت شده و از صحبت‌های نفرقه‌انگیز پرهیز شود که در این زمینه انتظار داریم شورای هیئت‌های مذهبی نسبت به تقویت این انسجام و وحدت تلاش کنند.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: ما امسال در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و دشمنان با تمام وجود و توان تلاش می‌کنند تا اجازه ندهند ملت ایران امسال جشن 40 سالگی را برگزار کند در حالی که ما به آنها اعلام می‌کنیم با شعار افتخار به گذشته و امید به آینده تلاش می‌کنیم تا جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود.
ستوده اضافه کرد: به همت امام جمعه اردبیل صندوق خیرات اموات راه‌اندازی شده و این صندوق متفاوت از بحث احسانات ماه محرم و صفر است و ضروری است با مرکزیت هیئت‌های مذهبی احسانات در ماه محرم و به عشق امام حسین(ع) توسعه یابد.
وی مراقبت از آسیب‌های اجتماعی را به ویژه در بین خانواده‌ها و فرزندان ضروری دانست و گفت: ما امسال بیشترین تمرکز را بر عزداری‌های سنتی، عزاداری‌های همراه با بصیرت و آگاهی، پرهیز از قمه‌زنی، حذف بی‌احترامی‌ها به سایر مقدسات و دور شدن از کارهای حرام و بیهوده متمرکز کردیم و امیدواریم با همکاری همه دلسوزان در شهرهای مختلف نماز ظهر عاشورا نیز با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود.
در این نشست رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان اردبیل نیز با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هیئت‌های مذهبی باید به شکل یکپارچه و منسجم در برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب حضور موثر داشته باشند، تصریح کرد: قطعا برنامه‌های ماه محرم نیز امسال پرشورتر و با عقلانیت بیشتر برنامه‌ریزی شده و در همه شهرها با همراهی مردم عزادار حسینی برگزار خواهد شد.
سبحانعلی ملکی اظهار کرد: ما برای پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 220 هزار شهید تقدیم کردیم و همچنان جوانان غیرتمند از مرز و بوم این کشور و اهل بیت دفاع می‌کنند که ضرورت دارد همواره با پشتوانه معنوی زمینه دفاع و حمایت از این سرمایه‌ها را فراهم کنیم.
وی از صدور کارت شناسایی برای روسای هیئت‌های مذهبی و همچنین راه‌اندازی کانال این شورا خبر داد و گفت: ما امسال پیشنهاد کردیم تا متون شبیه‌خوانی را با همکاری کارشناسان هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت محتوایی مورد بررسی قرار دهیم تا آئین‌های شبیه‌خوانی مشکلی از لحاظ محتوا نداشته باشد.
ملکی همچنین به برگزاری کارگاه‌های مختلف و اجرای طرح طوبی اشاره و خاطرنشان کرد: در طرح طوبی استان اردبیل در رتبه 27 کشور قرار دارد و ضروری است به شکل فعالانه هیئت‌های مذهبی در اجرای این طرح به رغم برخی نواقص و کاستی‌ها مشارکت کرده و جایگاه استان را ارتقا دهند.
در این جلسه هم اندیشی تعدادی از روسای هیئت‌های مذهبی شهرستان‌های مختلف به طرح موضوعات و مباحث و مشکلات پرداخته و از مسئولان خواستند تا در آستانه ماه محرم زمینه وحدت بیشتر را در برگزاری آئین‌های ملی و مذهبی فراهم کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.