پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درهمایش "عرفان عاشورا با محوریت دعای عرفه" عنوان شد

دکترغلامرضا اعوانی:بدون دعا،سلوک وعروج معنوی وجود ندارد

همایش "عرفان عاشورا با محوریت دعای عرفه" روز چهارشنبه بیست و هفتم بهمن ماه در تالار"آیت الله شهید سید مصطفی خمینی" پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با حضور اساتید، علما و دانشجویان برگزار شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دکتر "غلامرضا اعوانی" رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در این همایش ضمن اشاره به ضرورت شناخت عرفان اسلامی و شکل گیری چنین همایش هایی را بسیار موثر دانست .
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درخصوص اهمیت دعا درسلوک معنوی گفت:" بدون دعا ، سلوک و عروج معنوی وجود ندارد .درمیان کتاب های آسمانی، قرآن جایگاه ممتازی در دعا دارد و آیات زیادی درشان دعا نازل شده ، در رقایق و دقایق قرآن درباره مسئله دعا نیز بسیار کار شده است . قرآن نه تنها آیاتی درباره دعا را مبین کرده، بلکه ضرورت هر دعا و متن آن را از زبان پیامبران بیان کرده است .
دکتر غلامرضا اعوانی درباره اهمیت وجودی دعا گفت:" انسان مظهر اسماء الهی و آیینه حقیقت الهی است و روح و صورتی الهی دارد . انسان مظهر الله است و بنابراین جاری بودن اسم الله فقط از طریق وجود و ذات الهی امکان پذیر است . انسان برای خدا خلق شده و امکان دعا نیز تنها برای انسان و برای ایجاد ارتباط بین انسان و خدا بوجود آمده است."
وی درادامه افزود:" بیش از سیصد آیه قرآن درباره دعا ذکرشده است . به بیان دیگر دعا نوعی سوال است و همه موجودات در سوال و پرسش بیدار می شوند . دعا موجب قربت و نزدیکی است و هنگام ذکر دعا بارقه ای از آن آیات برقلب ما جاری می شود . خداوند هیچ دعایی را رد نمی کند. اما بنا بر مصلحت خویش برخی از آنها را می پذیرد.بین اجابت و استجابت فرق است.اما شرایط خاصی نیز برای استجابت وجود دارد.پروردگار دعایی را که از روی اضطرار و حقیقت باشد مستجاب می کند . درباره فرشتگان و جایگاه والای آنها نیز درآیات مختلف تبیین شده است . اقتضای دعا چنین است که با حالت خوف و محبت برآورده می شود . همچنین خواندن حضرت حق با اسماء حسنی نیز از دیگر شرایط استجابت است . هرکسی پروردگار را با اسمی خاص و برحسب نیاز و شناخت خویش می خواند و کسانی که غیرخدا را می خوانند، قدرت استجابت دعا را ندارند ."
این استاد فلسفه و عرفان همچنین گفت:"دعا شرایط خاصی نیز دارد. خداوند انسان را درحالاتی خاص قرار می دهد و به چیزهای مختلفی مبتلا می کند تا از این طریق رابطه انسان با خدا بیشتر و معنوی تر شود تا با این بهانه نیز توسل حاصل شود . درواقع پروردگار دعا را وسیله و پلی ارتباطی برای بیان حالات معنوی میان عاشق و معشوق قرار داده است . دعاهای پیامبران بزرگی چون نوح ، ابراهیم ، ذکریا ، آدم و بسیاری دیگر تاریخ ساز بوده است . درواقع خداوند با اجابت دعای پیامبران صحنه های تاریخ را تغییر داده است . دعا در زندگی روزمره انسان ها نیز کاربردهای مختلفی دارد که اغلب برای دوری جستن از شر شیاطین ، طلب استغفار برای خود و گذشتگان و بسیاری از موانع و سختی های زندگی بکار می رود ."
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در پایان افزود:" باید درچنین همایش هایی به اندیشیدن مسئله دعا ، آیات قرآنی و تفسیر آنها ، درک و فهم صحیح از دعا و تطبیق خود با آیات الهی بپردازیم و به شناختی کامل و جامع در ارتباط با دعا برسیم ."

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.