استاد کاظم ضرابی گفت: مدعی استادی و قطبیت و عرفان فراوانند، ولی هیچ کدام ازاین­ ها، لیاقت برای استادی ندارد.

به گزارش خبرنگار جماران، به نقل از پرتال امام خمینی، استاد کاظم ضرابی در جلسه اول از درسگفتارهای کتاب چهل حدیث امام خمینی(س)، که در مجمع حکمت اسلامی برگزاز شده است، گفت: فقه یک معنای اعم دارد و یک معنای اصطلاحی. در معنای اصطلاحی مراد از فقه احکام اسلامی است. اما در آیه مراد معنای اعم فقه است: در آیه آمده است: لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ و نه لِیَتَفَقَّهُوا فِی الاحکام اسلامی. مراد از دین هم معنای عام آن است که هم احکام ، هم اخلاق و هم عقاید دارد. در حدیث هم آمده است که: انما العلم ثلاثة : آیة محکمة ، فریضة عادلة ، سنة قائمة. حضرت امام نیز در حدیث چهلم از این کتاب به بررسی این حدیث می پردازند.

وی با بیان این که اخلاق چیز ساده ای نیست، که هر کسی بتواند استاد اخلاق باشد، ابراز داشت: متاسفانه امروزه، معنای نادرستی از درس اخلاق برداشت می شود. عده ای مرادشان از درس اخلاق، یک سری کرامت گویی، خواب و احساسات و این که حالی پیدا کنیم، است! متاسفانه درس اخلاقی که این روزها مرسوم است، درس اخلاق آیت الله قاضی و حضرت امام نیست.

در ادامه ضرابی به پیوستگی و ارتباط اخلاق و فقه اشاره کرد و گفت: عالی ترین مسائل اخلاقی، در خود همین احکام فقهی ما خوابیده است. شما اگر رساله سیر و سلوک می خواهید، بهترین رساله سیرو سلوک همین توضیح المسائل است. شما همین­ ها را عمل کنید و بفهمید و ببینید دستورات اسلام، واجبات، محرمات، مکروهات و مستحباتش کدامند؟ دنیایی از انسانیت در آن خوابیده است.

وی افزود: کسی می تواند استاد اخلاق باشد که تقریبا مسلط به همه علوم اسلامی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.