استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و اقتصاد کم آبی را در عدم توسعه یافتگی ایران موثر دانست و بیان کرد: برای پی بردن به مشکلات اقتصادی ایران نیازمند ریشه یابی های تاریخی هستیم.

به گزارش جماران به نقل از شفقنا، رضاقلی درهمایش سالیانه «مرزهای دانش اقتصاد توسعه» با عنوان دولت، نظام تدبیر و توسعه درباره ساختار و کارکرد تاریخی دولت در ایران بیان کرد: اگر من وزیر علوم بودم تقاضا می کردم یک تاریخ تحلیلی از کشور ایران به نگارش درآید تا تاریخ اقتصاد سیاسی ایران کامل شود و می خواستم تمام رشته ها اعم از پزشکی و غیره آن را مطالعه کنند همچنین بر سردر کلاس اقتصاد می نوشتم هر کس تاریخ بلد نیست وارد نشود.

او با بیان اینکه تمام اقتصاددانان دنیا تاریخ نگر هستند و تاریخ می دانند گفت: معایب توسعه نیافتگی ایران از مشروطه تاکنون شناخته شده و برای برداشته شدن آنها تلاش می شود اما موفقیتی حاصل نشده است. در نگاه بنیادی و تحلیلی می خواهیم بدانیم چرا در گذشته موانع توسعه ایران برداشته نشد و اکنون هم مشکلاتی وجود دارد.

رضاقلی ادامه داد: از وقتی انسان روی زمین آمد با منابع مشکل داشت در واقع دو گسست در تاریخ بشر اتفاق افتاد، گسست اول روی آوردن انسان از شکار به کشاورزی بود و گسست دوم پیشرفت تکنولوژی و تغییر منابع به واسطه علم بود. انسان با وارد کردن علم به بهره وری منابع اضافه کرده است.

این پژوهشگر اظهار کرد: گسست اول در ایران هنگامی اتفاق افتاد که ایرانیان به صنعت خروج آب های زیرزمینی و کشاورزی در فلات ایران دست یافته است اروپاییان مشکل کم آبی نداشته اند در حالی که ایرانیان شاید میلیاردها دلار برای به دست آوردن یک کاسه آب خرج کرده اند.

او با اشاره به اینکه در ایران قنات های بسیار زیادی ایجاد شده است، گفت: تمدن فلات ایران بر روی قنات شکل گرفته است و این تمدن کاریزی با منابع محدودی که در اختیار داشته یک تمدن ایلی بوده است در واقع تمدن کاریزی محدودیت هایی دارد و بیش از حد مشخصی بسط پیدا نمی کند تمدن ایلی نیز به همین شکل است. نوع زندگی و منابع در اختیار ایرانیان امکان توسعه بیش از این را نمی داده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در تهران چهارهزار قنات وجود داشته است، گفت: در شهرهای خراسان و یزد هم با سه هزار قنات و با در نظر گرفتن تبخیر چهارهزار میلیمتری کشور ایران این تمدن توان اداره یک اقتصاد معیشتی را بیشتر ندارد که همین تمدن هم دایم در معرض تخریب و غارت کشورهای همسایه بوده است.

رضاقلی با بیان اینکه گسست دوم در تمدن ایران انجام نگرفت تا اینکه به تمدن غرب برخوردیم، گفت: تمدن غرب، ایران را ضعیف کرد و ایران تا مرز محوشدن پیش رفت تا وقتی که نفت پیدا شد و ایران احیا شد، اکنون هم کشور با پول نفت اداره می شود. گسست دوم در اروپا انجام گرفت که منجر به بهره وری منابع شد اما گسست دوم در ایران با پول نفت صورت گرفت و تکنولوژی ها نیز تمام منابع زیرزمینی را خشک کرد.

او در پایان بیان کرد: در نتیجه این دلایل دولت فعلی نیز نمی تواند امنیت را به تمام کشور بسط دهد در واقع از پس تأمین هزینه ارائه نظم و امنیت برنمی آید و نمی تواند از حقوق مالکیت کارآمد دفاع کند. برای برون رفت از این بحران باید ریشه یابی های تاریخی صورت بگیرد.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.