بسیاری از مسلمانان با پست های بالا و سازمانهای اسلامی در انگلیس به شکلی ناعادلانه و تنها به دلیل هویت اسلامی خود قربانی شده اند.

صادق خان که نماینده مجلس عوام در لندن و از خانواده ای مسلمان است، اخیرا به دلیل دیدگاه های اسلام گرایانه اش، از سوی برخی سیاستمداران انگلیسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «مقداد ورسی» نویسنده مسلمان در مطلبی در روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشت: هر کسی که وارد زندگی عمومی شود، به خصوص اگر مدتی در پست سیاسی بوده باشد، باید انتظار نگاه های موشکافانه دیگران و برخی بدرفتاری ها را داشته باشد. این موضوع از کشوری به کشور دیگر فرق دارد اما در این خصوص به مسلمان باید بیشتر هشدار داده شود.

آنچه که در بیش از دو هفته گذشته برای «صادق خان» عضو شناخته شده حزب کارگر رخ داده، یکی از این موارد است. هیچ کس به طور جدی معتقد نیست که خان فردی افراطی است؛ حتی دست راستی ها. اما چرا او را با افراط گرایی ارتباط می دهند و تلاش می کنند تا وی را نزد مردم بی اعتبار کنند؟ حتی وزیر دفاع انگلیس نیز به جمع اتهام زنندگان پیوسته و مدعی شده است که وی اشتراکاتی با افراط گرایان دارد.

صادق خان 44 ساله که پاکستانی تبار است، در حال حاضر نماینده مجلس عوام در منطقه «توتینگ» در شهر «لندن» است.

قرار است انتخابات شهرداری لندن برای انتخاب جانشین «بوریس جانسون» پنجم ماه مه برگزار شود. در صورت پیروزی صادق خان به عنوان یکی از نامزدها، وی اولین شهردار مسلمان لندن که مسئولیت بسیاری مهمی در انگلیس شمرده می شود، خواهد شد.

اتهامات ساختگی افراط گرایی در انگلیس به مسلمانان محدود نمی شود. برای مثال نخست وزیر، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر را یک «هوادار تروریست ها» و وزیر دارایی، نیز «پل میسون» روزنامه نگار و نویسنده چپ گرا را یک «مارکسیست انقلابی» نامیده است. اما اگر شما یک فعال مسلمان هستید، نه تنها ارزش ها و یا سیاست های شما بلکه هویتتان را نیز به افراط گرایی مرتبط می کنند.

بسیاری از مسلمانان با پست های بالا و سازمانهای اسلامی که به طور کامل با سنت های دموکراتیک و مدنی کشور ما در هم آمیخته اند، نیز ناعادلانه به دلیل هویت اسلامی خود قربانی شده اند: سیاستمدارانی مانند «یاسمین قریشی» نماینده پارلمان و «بارونس سعیده وارسی»، دانشمندانی مانند «طارق رمضان»، شخصیت های رسانه ای مانند «مهدی حسن»، فعالانی مانند «مدثر احمد»؛ و سازمان هایی مانند شورای مسلمانان بریتانیا و انجمن خیریه های مسلمان از این دسته اند. در واقع، این افراد و گروه ها ارزش های دموکراسی و آزادی را به مراتب بهتر از مخالفان خود نشان می دهند.

با این حال فقط مسلمانان رده بالا و ملی نیستند که قربانی می شوند بلکه فعالان مردمی مانند «جهانگیر محمد» و «رضا ندیم» نیز به ارتباط با افراط گرایی متهم شده اند. منبع چنین نگرانی ها می تواند عوامل بی دوامی چون دوست بودن با یک افراطی سابق در فیس بوک، حضور در دانشگاهی که رادیکال ها در آن تحصیل می کنند، و یا تشویق دیگران برای همکاری نکردن با پلیس باشد. این عوامل به طور جدی نگران کننده است.

به عنوان یک مسلمان من لزوما از تمام دیدگاه های کسانی که مورد حمله قرار گرفتند، چشم پوشی و یا پشتیبانی نمی کنم اما من معتقدم حملات آنها علامتی است که از آن به عنوان «امتیاز به غیر مسلمان» یاد می شود. اگر شما به عنوان مثال، معاون دانشگاه هستید اما مسلمان نیستید - مانند «جولیوس واینبرگ» در دانشگاه «کینگستون» در شهر لندن - ، و با «معظم بگ» بازداشت شده سابق گوانتانامو اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید، افراط گرا نیستید و تنها آزادی بیان دارید. اما اگر شما یک مسلمان هستید، مراقب باشید: ممکن است این اقدام شما به عنوان نشانه ای از افراط گرایی تلقی شود.

اگر شما یکی از رهبران ارشد مسیحی هستید که در مورد جایگزینی ادیان در یک جامعه - از جمله نقش قانون شریعت - بحث می کنید، به شما برچسب یکی از مهره های جدی در مناظرات و مشاجرات عمومی زده خواهد شد. اما اگر شما مسلمان هستید، به یاد داشته باشید که مراقب آنچه می گویید و آنچه در مورد شما گفته می شود، باشید. اگر مدیر سابق سرویس اطلاعات داخلی انگلیس (ام آی 5) می گوید که با استراتژی «جلوگیری» مثمر ثمر نیست، نظرات وی یک موضوع نگران کننده جدی و قابل تامل است. اگر یک مسلمان همان سخنان را مطرح کند، مبارزه دولت علیه تروریسم را تضعیف می کند.

وظیفه همه ما - مسلمانان و معتقدان به ادیان دیگر است - که ایستادگی کنند و اتهامات ساختگی علیه مسلمانان را تنها به خاطر ایمان آنها وارد جریان سازی های عمومی نکنند. حتی اگر جو در آمریکا بدتر از انگلیس باشد، کسانی هستند که در جهت مخالف حقیقت را بیان می کنند. برای مثال «کالین پاول» وزیر خارجه سابق آمریکا به طور موثر در برابر کسانی که می خواستند با توسل به اسلام «باراک اوباما» را در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری به چالش بکشند، ایستاد. سوال من از «زک گولد اسمیت» 41 ساله و نماینده منطقه «ریچموند» که صادق خان را به افراط گرایی متهم کرده، این است که آیا او هم چنین کاری خواهد کرد؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.