بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 23 مرداد 1400، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۶۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۵ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۷۰۰ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۲۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۷۸ هزار و ۲۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین ۱۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۹۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۲۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۲۶ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز داشته و تلفات آن روز دوشنبه ۱۷ مرداد یک رکورد دست یافت و طی ۲۴ ساعت ۵۸۸ نفر جان خود را از دست دادند.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

۲۳ مردادماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

موج کرونا دلتا درحال تاخت و تاز است و گزارش‌ها همه‌گیری ویروس کرونا در کشور را نشان می‌دهد که برای برون رفت از این بحران تنها به اراده و همت جمعی نیاز است.

روند صعودی شیوع بیماری کرونا در اغلب استان ها همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه هنوز پیک پنجم فروکش نکرده  ولی ظرفیت درمانی برخی شهرستان ها کاملا تکمیل شده است.

کاهش حساسیت مردم نسبت به بیماری کووید ۱۹ و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای گذشته باعث شده برخی استان ها در وضعیت بحرانی قرار گیرند.

با توجه به قدرت بالای سرایت پذیری نوع جهش یافته ویروس کرونا هندی و انتقال گسترده آن در بین افراد جامعه، باید حساسیت‌ها نسبت به این ویروس کشنده در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد.

به گفته مسوولان بهداشت و درمان ، هرگونه بی توجهی، ساده انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، تأثیر بسیاری در شدت چرخش و انتقال این بیماری در جامعه دارد.

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا از تعطیلی همه اصناف و بانک ها و مشاغل دولتی به جز اصناف ضروری از روز دوشنبه ۲۵ تا روز شنبه ۳۰ مرداد ماه خبر داد.

به گفته علیرضا رییسی، از ساعت ۱۲ فردا(یکشنبه) منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره صورت گیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه پنجم شهریور ماه منع تردد بین استانی در سراسر کشور و همه جاده ها و همه مجوزهای صادر شده برای تردد لغو خواهد شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی‌اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

۲۳ مرداد ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

گزارش ها از استان هرمزگان حاکی از آن است که حال این روزهای استان هرمزگان هیچ خوب نیست و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، میزان رعایت پروتکل‌ها در این استان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است و روند ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در ۲ هفته اخیر به طور بی سابقه و نگران کننده‌ای افزایش یافته است.

مسوولان بهداشت ودرمان استان هرمزگان می گویند یکی از نگرانی هایی که این روزها بسیار مطرح می شود، اوج گیری شدیدتر کرونا پس از ایام محرم است.

بر اساس اعلام رییس بیمارستان کودکان امام حسین(ع) اصفهان نیز ، میزان بستری کودکان دارای علائم کرونا در اصفهان در مقایسه با ۱۰ روز گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است و از خانواده‌ها خواسته شده است  که کودکان خود را به مراسم مختلف، تجمعات و دورهمی نبرند.

به گفته مهرداد معمارزاده، در موج پنجم کرونا روزانه حدود ۱۰ کودک مبتلا به کرونا داریم که بستری می شوند و این آمار در سه روز گذشته رو به افزایش و به ۱۵ تا ۱۷ نفر هم رسیده است؛ از فروردین تا اول اسفند سال ۹۹ (۱۱ ماه) حدود ۹۰۰ کودک مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان داشتیم.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به شیوع نوع دلتای کرونا در این استان بیان کرده است در حال حاضر حدود ۶۰ درصد، بیش از پیک گذشته شاهد افزایش بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های کرمان و شهرستان ها هستیم.

حمیدرضا رشیدی نژاد به مشکلات حوزه تامین دارو نیز اشاره کرده و گفته است با وجود افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کرمان در زمینه تامین دارو و تجهیزات هنوز با بحران جدی روبه رو نشده ایم اما در صورت افزایش آمار بیماران مبتلا و بستری کرونا ممکن است با کمبود دارو مواجه شویم.

از خراسان شمالی هم گزارش شده است که با بستری ۵۳۶ بیمار جدید در ۷۲ ساعت گذشته، هم اکنون ۷۵۷ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند و در همین مدت ۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت شدند.

همچنین بر اساس گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، چنانچه وضعیت شیوع گسترده کرونا در استان تداوم یابد، امکانات و تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی پاسخگوی نیاز مراجعان و بیماران کرونایی نخواهد بود.

دکتر حبیب‌زاده ایجاد بیمارستان صحرایی و به کارگیری ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای بستری بیماران کرونایی استان اردبیل را محتمل دانست و خواستار مشارکت همگانی برای کاهش ابتلا به کرونا در سطح استان شد.

از استان خراسان رضوی نیز گزارش شده است که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیر بومی در مشهد از چالشهای پیش رو در استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.

۲۵ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

به گفته رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، طبق بررسی ها ۴۰ درصد بیمارانی که در مشهد به بیمارستان مراجعه می کنند به دلیل بد حال بودن و تاخیر در مراجعه در ۴۸ ساعت اول فوت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان هم با اشاره به پیش‌بینی‌ها از افزایش تعداد بیماران کرونایی در روزهای آینده، بیان کرده است:  ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داده و اعلام کرده است: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری، تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

از خوزستان نیز خبر رسیده که بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، درصد زیادی از فوتی‌های کرونایی در این استان کمتر از یک روز در بیمارستان بستری بودند.

استاندار گلستان هم با اشاره به ثابت ماندن تعداد بیماران کرونایی بستری استان طی روزهای گذشته هشدار داده است که اگر سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشتر نشود، احتمال ابتلای بیشتر مردم استان به سویه های جدید این ویروس وجود دارد.

 

وضعیت مشهد از لحاظ ابتلا به کرونا بسیار دشوار است

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شرایط کنونی مشهد، شرایط بسیار دشواری است لذا شورای شهر و شهرداری مشهد به عنوان یک پیکر و بدنه واحد از هیچ همکاری و مساعدتی برای کاهش آلام، آسیب‌ها و تعداد فوتی‌ها دریغ نخواهد کرد.

حسن موحدیان روز شنبه در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر مشهد از آرامستان بهشت رضوان این شهر افزود: در حال حاضر روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن از مبتلایان به کرونا در مشهد فوت می‌کنند که عدد بسیار بالایی است و مدیریت شهری در هر حال مجری سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا در استان است.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری مشهد به صورت مستقیم قادر به تصمیم‌گیری نیست و تمامی اقدامات براساس تصمیم‌گیری ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی انجام می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هر تصمیمی که این ستاد در حوزه مدیریت شهری اتخاذ کند هرچند که برای شهرداری نیز هزینه داشته باشد اجرا خواهیم کرد و برای سلامت و بهداشت مردم اهمیت قائل هستیم.

موحدیان از شهروندان خواست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، ظرفیت‌ها کاملا درگیر است و مردم نیز باید در این زمینه کمک کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد گفت: وضعیت کرونای مشهد، وضعیتی بحرانی است و لذا متناسب با شرایط باید تصمیمات و راهکارهای عاجلی نیز گرفته شود.

ایمان فرهمندی در خصوص تعطیلی سرویس‌دهی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس نیز افزود: تعطیلی ناوگان با تعطیل شدن فعالیت بخش‌های خصوصی و دولتی و اصناف میسر است و اگر تصمیم به تعطیلی گرفته شود شورای شهر در حوزه حمل‌ و نقل عمومی این تصمیم را اجرایی می‌کند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج شیوع کرونا بطور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیر بومی در مشهد از چالشهای پیش رو در استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.

طبق آخرین گزارش سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مناطق قرمز کرونایی در خراسان رضوی به ۲۷ شهرستان افزایش یافته که ۱۵ شهرستان از این تعداد در وضعیت قرمز تیره قرار دارند.

به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۶۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۹۷ هزار و ۲۰۸ تن رسید.

از دیروز تا امروز ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و چهار هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهارمیلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۵ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون و ۷۰۰ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

هفت هزار و ۲۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها نیز تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۷۸ هزار و ۲۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین ۱۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۹۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۲۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۲۶ دوز رسیده است.

فارس با کمبود تخت های ویژه بیماران کرونا روبرو است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با وجود پیگیری های شبانه روزی برای افزایش تخت های پذیرش بیماران کووید۱۹، با معضل کمبود تخت های مراقبت های ویژه در بیمارستان های استان فارس روبرو هستیم.

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی  شیراز روز شنبه در سیصد و هشتاد و دومین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه اعلام کرد: از آغاز موج پنجم کرونا تا کنون، بیش از ۱۴۰۰ تخت جدید شامل ۱۲۳۹تخت عادی و ۱۶۷ تخت مراقبت های ویژه در بیمارستان های استان به بخش های کووید۱۹ اختصاص یافته است.

وی پیگیری برای اختصاص تخت از بیمارستان های خصوصی و غیردولتی استان به پذیرش بیماران کووید۱۹ را تلاشی در این راستا خواند که طی هفته های اخیر به صورت جدی دنبال شده است.

منابع نامحدود نیست؛ تنها راه چاره، پیشگیری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آسیب های کرونا برای کادر درمان و بیمارستان ها را جدی خواند و اظهار کرد: منابع ارایه خدمات بهداشت و درمان به بیماران، نامحدود نیست و تنها راه چاره و برون رفت از این بحران، پیشگیری است.

دکتر لطفی از رصد و پایش مداوم مراکز درمانی و بیمارستان های فارس تیم ارزیاب معاونت درمان دانشگاه در سطح استان در راستای بهبود خدمت رسانی به بیماران و ارزیابی شیوه خدمات درمانی به مراجعان خبر داد و گفت: بازرسان و مدیران ارشد دانشگاه به صورت بی وقفه و حتی در روزهای تعطیل نیز به بررسی همه جانبه نحوه پوشش خدمت رسانی در این بحران می پردازند.

او با تقدیر از ایثارگری مدافعان سلامت که قهرمانانه تا پای جان به خدمت رسانی در مراکز بهداشت و درمان و بیمارستان ها، مشغول به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مراجعان و مبتلایان هستند، از مردم خواست تا در ایام سوگواری محرم و صفر، پروتکل های بهداشتی نظیر استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی با دیگران و پرهیز از حضور در تجمعات را جدی بگیرند و ضمن محافظت از خود، در کاهش حجم آسیب های ناشی از این بیماری مشارکت کنند.

با جان باختن ۲۱ هم استانی دیگر، شمار جانباختگان کرونا در فارس به ۵۵۹۱ نفر رسید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس از ابتدای شیوع تا امروز شنبه، بیست و سوم مرداد ۱۴۰۰، از جان باختن ۲۱ هم استانی دیگر در اثر ابتلا به این بیماری خبر داد.

عبدالرسول همتیاز افزایش آمار مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ به پنج هزار و ۵۹۱ نفر از ابتدای شیوع بیماری تا کنون خبر داد و با اشاره به پذیرش ۵۳۱ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را پنج هزار و ۸۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۴۲۷بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر همتی با اعلام آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۷۹۸تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۴۶ هزار و ۶۵۳بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۳۶ هزار و ۴۳۷مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۶ هزار و ۲۶۱بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۷۲ هزار و ۹۱۴بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه همچنین آمار بهبودیافتگان این بیماری از ابتدای شیوع تاکنون که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده را نیز ۳۲۵ هزار و ۲۹۴نفر اعلام کرد.

 تزریق بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار دوز واکسن کووید۱۹ تا کنون

او از تزریق یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۲۳۵ دوز واکسن کووید۱۹ در استان تا کنون خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد، ۷۹۱ هزار و ۷۵ دوز به گروه هدف در نوبت اول و ۳۲۹ هزار و ۱۶۰ دوز در نوبت دوم تزریق شده است.

دکتر همتی با بیان اینکه فراخوان تزریق واکسن کووید۱۹ ویژه گروه سنی ۴۸ سال به بالا نیز در فارس اعلام شده است، یادآور شد: افراد بالای ۴۸ سال می توانند برای دریافت واکسن به سامانه https://salamat.gov.ir/ مراجعه کرده و در این سامانه نام نویسی کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه خواستار همراهی و مشارکت اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان شد و از آنان خواست تا برای حمایت از مدافعان سلامت، جلوگیری از ابتلا و انتشار افراد به بیماری کووید۱۹ و قطع زنجیره انتقال کرونا، پویش «تقدم_پیشگیری_بر_درمان» را راه اندازی کرده و با دعوت عمومی، همگان را به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این وضعیت بحرانی استان و پیوستن به این پویش فراخواند.

او با اشاره به اعلام هشدار وضعیت رنگ بندی کرونا در فارس و اعلام ۳۲شهرستان با وضعیت قرمز و چهار شهرستان با وضعیت نارنجی، عنوان کرد: همچنان وضعیت اضطراری در استان ادامه دارد و باید هم استانی ها و مردم عزیز برای کنترل بهتر بیماری، مجموعه سلامت را یاری کنند.

 همتی از مردم خواست تا در این وضعیت بحرانی به ویژه در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع)، پروتکل های بهداشتی به صورت جدی رعایت شود و مردم به ویژه جوانان با مراقبت از سلامت خود و سالمندان خانواده، با استفاده مداوم از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران، در پیشگیری از آسیب های جبران ناپذیر این بیماری و کاهش زنجیره های انتقال بیماری سهیم شوند.

 

قائمشهر با بستری روزانه ۱۲۰ بیمار کرونایی رکورد زد

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر از رکورد شکنی آمار بیماران بستری روزانه در این شهرستان خبر داد و گفت که آمار بستری از کمتر از ۷۰ نفر در اوایل هفته گذشته به ۱۲۰ نفر در روز پنجشنبه رسیده بود که رکورد شکنی محسوب می‌شود.

دکتر محمد گران روز شنبه افزود: متاسفانه به دلیل طولانی شدن دوران همه گیری کووید ۱۹ شاهد کاهش توجه عموم به رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش بستری ها هستیم.

وی گفت که از مردم درخواست می کنیم تا برای کاهش بستری بیماران کرونایی و بویژه در ایام سوگواری ابا عبدالله حسین (ع) با دقت نظر بیشتری به فکر سلامتی خود و همشهریانشان باشند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با بیان اینکه شیوع کرونا دلتا یک تهدید جدی است ، افزود : از مردم می خواهیم تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی به فکر سلامتی خود و دیگران باشند.

دکتر گران با اعلام اینکه اکنون بیش از ۴۰۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند ، افزود: از این تعداد ۲۱۶ بیمار در بیمارستان رازی و ۱۸۹ بیمار در بیمارستان ولیعصر بستری هستند و تمام تخت های بیمارستانی در تسخیر بیماران کرونایی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: روز گذشته ۷۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری و به همین تعداد هم ترخیص شدند و همچنین تعداد فوتی ها بین هفت تا هشت نفر است.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر از تزریق واکسن کرونا به ۹۵ هزار و ۴۲۳ نفر در این شهرستان خبر داد و گفت که ۷۵ هزار و ۹۰۳ نفر از این تعداد نوبت اول و ۱۹ هزار و ۵۲۰ نفر هم نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند.

۵۸۳ مورد جدید بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی ۴۸ ساعت اخیر، ۵۸۳ مورد جدید بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی به ثبت رسید.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: ۱۱۵ نفر از این مبتلایان کرونا بهدلیل شدت علایم بالینی در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و  خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۴۶۸ نفر از مبتلایان جدید ویروس کرونا در این استان نیز به‌صورت سرپایی خدمات دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان ویروس کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع تاکنون به ۷۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است.

جمالیان توضیح داد:  ۹  نفر از بیماران کووید ۱۹ استان نیز در ۴۸ ساعت اخیر بر اثر کرونا جان باخته‌اند و شمار فوتی‌ها در این راستا به ۲ هزار و ۳۳۰ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

روند شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری همچنان افزایشی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به ویروس کرونا در استان همچنان افزایشی است به طوری که شیوع این ویروس در هفته گذشته ۴۰ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته است.

مجید شیرانی روز شنبه افزود: هنوز به قله موج پنجم در استان نرسیده‌ایم و همچنان روند ویروس کرونا در استان صعودی است.

وی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰۹ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۸ بیمار بستری شدند و ۲۶۹ بیمار نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و مابقی بیماران نیز منتظر جواب آزمایش هستند.

شیرانی همچنین از فوت چهار بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک هزار و ۲۷۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمام ظرفیت بیمارستانی استان در راستای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی بسیج شده است، خاطر نشان کرد: بسیاری از بخش‌های غیراورژانسی استان تعطیل شده است تا بتوان بیماران کرونایی بیشتری را بستری کرد اما اگر روند به همین شکل تداوم یابد با مشکل جدی کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

شیرانی با ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت تعطیلی‌ یک هفته‌ای مصوب ستاد ملی کرونا، خاطر نشان کرد: اگر چه انتطار می‌رفت تعطیلی ۲ هفته‌ای مصوب شود اما با این وجود فرصت یک هفته‌ای نیز می‌تواند در کنترل شیوع کرونا موثر واقع شود.

تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۳ مرداد) ۱۷۳ هزار و ۲۱۵ مورد نمونه‌گیری تشخیص کرونا در استان انجام شده که بر اساس آن ۶۲ هزار و ۱۹۹ نفر مبتلا به این ویروس شناسایی شده است.

هم‌اینک تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی این استان تکمیل شده و بیمارستان صحرایی برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

ابتلا به کرونا در خراسان رضوی کمتر از میانگین کشوری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: با وجود افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی، همچنان میزان ابتلا به ویروس مزبور در این استان کمتر از میانگین کشوری آن است.

دکتر مهدی قلیان اول روز شنبه در نشست خبری ستاد پیشگیری از کرونا اظهار داشت: میزان ابتلا به کرونا در خراسان رضوی، ۱۱.۵ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، در حالی که این میزان در تهران ۱۶ نفر در ۱۰۰ هزار نفر و در مازندران ۳۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی رتبه خراسان رضوی از نظر ابتلا به کرونا در بین استانهای کشور را در میانه های جدول عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: دیروز ۸۳۷ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های خراسان رضوی بستری شدند و میزان کل بستری شدگان استان به سه هزار و ۵۴۶ نفر رسید که از این تعداد ۵۸۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

دکتر قلیان افزود: ۷۰ درصد کل بستری شدگان کرونایی استان خراسان رضوی متعلق به کلانشهر مشهد است.

وی گفت: در هیچ دوره ای، شمار مبتلایان سرپایی و بستری کرونا در خراسان رضوی به اندازه موج پنجم آن نبوده است، به طوری که در آبان ماه بیشترین تعداد بیماران این استان ۲ هزار و ۱۳۰ مورد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در بخش سرپایی روزانه هشت هزار و ۸۰۰ آزمایش کرونا در قالب "پی. سی. آر و رپید تست" برای مراجعه کنندگان به مراکز منتخب کرونای زیر پوشش این دانشگاه انجام می شود.

وی گفت: مراکز منتخب کرونا که ۶ مورد آن شبانه روزی است به عنوان مرکز درمانی سطح یک کرونا محسوب می شوند،  در حالی که برخی از مردم آن را به عنوان یک آزمایشگاه تشخیص تست انگاشته و انتظار دارند که هر وقت مراجعه می کنند باید از آنها تست گرفته شود.

۲۵ درصد جمعیت خراسان رضوی تاکنون واکسینه شده اند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون حدود ۲۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی نسبت به کووید ۱۹ واکسینه شده اند.

دکتر قلیان افزود: این تعداد در جمعیت بالای ۴۵ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۸ درصد است.

وی گفت: روزانه ۵۵ هزار دز واکسن کرونا در خراسان رضوی تزریق می شود که از این میزان ۳۵ تا ۴۰ هزار دز آن مربوط به حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی گفت: بسیج جامعه پزشکی با استقرار تیم های واکسیناسیون و همکاری آستان قدس رضوی،  طرح واکسیناسیون ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از ساکنان مناطق حاشیه ای شهر مشهد را آغاز کرده است.

وی در خصوص رفع کمبود داروهای کرونایی در استان نیز گفت: هم اکنون از نظر دسترسی به رمدسیویر مشکلی نداریم که بناست داروخانه های توزیع این دارو نیز افزایش یابد و در خصوص داروی فاویپیراویر نیز امروز محموله آن در حال توزیع است.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.  

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۶۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده اند و شمار قربانیان این ویروس در کشور تاکنون به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسیده است.

در این مدت  ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۵ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۷۰۰ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

هفت لرستانی دیگر قربانی کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هفت بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۵۹ نفر رسید.

دکتر"مریم کوشکی" روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: یکهزار و ۲۱۵بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۴۶ هزار و ۱۱۱ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: اکنون یکهزار و ۱۵۸ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

کوشکی ادامه داد: تاکنون ۴۴۲ هزار و۹۷۲ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۴۳۷ هزار و۴۸۳ مورد پاسخ داده شده و ۲۹۱ هزار و ۳۶۰ نمونه آن منفی بوده است.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

۴۵ درصد نمونه‌گیری تست کرونا در دیلم مثبت شد

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: از تیرماه امسال تاکنون از مجموع یکهزار و ۴۶۴ مورد نمونه‌گیری تست کرونای انجام شده در این شهرستان، ۶۵۱ نفر معادل (۴۵ درصد) مثبت تشخیص داده شدند.

انتقام عزیززاده روز شنبه افزود: با توجه به اینکه احتمال مراجعه افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹  از اوایل تیرماه امسال وجود داشت، روند نمونه گیری  بر اساس موجودی کیت تشخیصی و تحویلی توسط دانشگاه علوم پزشکی  استان بوشهر با مشارکت همکاران افزایش داده شد.

وی اضافه کرد: بررسی و روند هفتگی نتایج تست‌ها نشان از روند صعودی بیماری در شهرستان دیلم داشت طوریکه از هفته اول تیرماه تاکنون موارد ابتلا افزایش زیادی داشته است.

عزیززاده اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های آتی نیز روند بیماری در شهرستان صعودی باشد که البته کاهش آن بستگی به رعایت پروتکل‌ها توسط شهروندان دارد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دیلم افزود: در شرایط کنونی  هر فردی  اگر علائم مشکوک به کرونا داشته باشد و حتی اگر تست داده  و نتیجه آن منفی باشد، باید خود را مبتلا فرض کند و قرنطینه شود.

وی گفت: دوری از هر نوع تجمع، استفاده از ماسک، واکسیناسیون، شستن مرتب دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی در روابط با افراد و تهویه مناسب محل زندگی و کسب‌ و کار از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است.

شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

قدرت انتقال دلتا ۶۰ برابر گونه‌های پیشین ویروس کرونا است

دستیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: قدرت انتقال ویروس دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا ۶۰ برابر بیشتر و به دنبال آن عفونت‌زایی و درگیری ریوی آن نیز به مراتب بالاتر است.

دکتر سمیه قدیمی با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا بیشترین حجم بیماری مربوط به واریانت دلتاست اظهار داشت: ویروس کرونا دستخوش جهش‌های مختلفی شده است و این گونه‌های جدید خطرناک کووید در دنیا در حال جولان دادن هستند که بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی در شرایط فعلی باید اقدامات پیشگیرانه کنترل چرخش کرونا بر گونه دلتا متمرکز شود.

استاد داروسازی طب سنتی با بیان این موضوع که جهشی که در کرونا و گونه دلتا ایجاد شده، اتصال، ورود، تکثیر و مقاومت در برابر سیستم ایمنی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل باعث شده بیماری‌زایی و تولید و تکثیر ویروس به میزان چشمگیری افزایش یابد.

قدیمی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در گونه کرونای دلتا بیشترین علامت‌ها مربوط به درگیری سیستم تنفسی فوقانی است، افزود: سردرد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، تب، گلودرد، عطسه و سایر علایم مثل بدن درد،  کمر درد، ضعف و بی‌حالی شدید، کاهش حس بویایی و علایم گوارشی نیز از جمله علامت‌های کرونای دلتا هستند.

وی درباره شایع‌ترین علامت ویروس کرونای لامبدا نیز گفت: شایع‌ترین علامت لامبدا تب بالا، سرفه‌های مزمن و طولانی‌تر و کاهش حس بویایی و چشایی است.

قرنطینه در گونه دلتای کرونا باید سخت‌تر از سایر گونه‌های کووید باشد

استاد فارما کوگنوزی دانشکده طب سنتی دانشگاه شهید بهشتی به مبتلایان به کرونا خصوصا کرونای دلتا توصیه کرد: افراد باید بدانند اگر چنانچه با فرد مبتلای قطعی روبه رو هستند باید بدانند هر علامتی را فرض بر ابتلا به کووید بگذارند، این افراد باید قرنطینه را با هدف کنترل و پیشگیری از سرایت پذیری بیماری جدی تلقی کنند.

قدیمی با بیان اینکه قرنطینه در گونه دلتای کرونا باید به مراتب سفت و سخت‌تر از سایر گونه‌های کووید باشد تاکید کرد: در سایر گونه‌های کرونا و یا کرونای کلاسیک که مبدا آن ووهان چین بود اگر چنانچه یک نفر به بیماری مبتلا می شود می توانست دست کم دو نفر را آلوده به ویروس کند ولی نکته اینجاست در که واریانت دلتا این عدد به حدود حد اقل ۱۰  می رسد.

وی ادامه داد: شروع علامت های ابتلا به کرونای دلتا بسیار سریع تر از سایر گونه های کروناست به شکلی که ممکن است بعد از  کمتر از ۲۴ ساعت از تماس با فرد مبتلا، علامت ها بروز کند. به همین منظور در صورت داشتن علامت های قطعی و یا مشکوک به کرونا در گام اول ضرورت دارد به سرعت خود را قرنطینه کنید، مبتلایان باید بدانند استراحت کافی یکی از اصلی ترین اقدامات در زمان ابتلا به کووید است.

وی با بیان اینکه پرهیز از فعالیت های خارج از منزل به عنوان یک ضرورت در مبتلایان به کرونا رعایت شود و افزود: مصرف مایعات گرم و درمان علامتی (به این معنی که در صورت داشتن برخی علایم مثل تب یا بدن درد از داروهای تب‌بر یا مسکن استفاده شود) در افراد مبتلا به کرونا ضرورت دارد.

این پزشک با بیان اینکه به طور کلی مبتلایان در طول مدت بیماری علامت مختلفی از بیماری را تجربه می کنند خاطرنشان کرد: افراد دارای بیماری های زمینه ای در صورت مشاهده علامت های هشدار دهنده کرونایی باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند. مبتلایان به دیابت، فشارخون، بیماریهای قلبی وعروقی مغزو اعصاب باید بیش از سایر علامت های تشدید بیماری را جدی بگیرند.

وی معتقد است کرونا می تواند در چندین فاز مبتلایان را تحت تاثیر قرار دهد به همین منظور در صورت تشدید علایم باید هر چه سریعتر خصوصا افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای به پزشک مراجعه کنند البته مراجعه بی رویه و وسواس گونه و در مقابل مراجعه دیرهنگام مبتلایان به کووید خصوصا افرادی که شرایط سخت بیماری را تجربه می کنند هر دو می تواند خطرناک باشد.

 قدیمی کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی شدید، بی اشتهایی مفرط، اختلال هواس و یا هذیان گویی را از نشانه های خطرناکی این ویروس دانست و گفت: باید افراد به محض مشاهده این علامت ها در کرونا به مراکز بهداشتی برای بررسی بیشتر و درمان مراجعه داشته باشند. برای افراد با هر میزان درگیری ریوی بهتر است دارو درمانی و اقدامات لازم برای درمان سریعتر انجام شود.

وی خطاب به مبتلایان به کرونا توصیه کرد: اصلا ضرورتی ندارد برای دریافت اقدامات اولیه درمانی به اورژانس بیمارستانها مراجعه شود، قطعا بعد از گذشت حدود دوسال از پاندمی کادر درمان و پزشکان با پروتکل ها و نحوه درمان آشنایی کافی را دارند و ویزیت اولیه و اقدامات اولیه در مطب ها هم می تواند به میزان قابل توجهی شرایط را تسهیل کند. پزشک شما می تواند مشاوره های لازم را برای انجام درمان های اختصاصی و یا ضرورت انجام سی تی اسکن را گوشزد کند.

قدیمی در ادامه درباره روش های تشخیصی تست های پی سی آر نیز توضیح داد: افراد دارای بیماری زمینه ای به محض مشاهده علامت های مشکوک ابتلا به کرونا باید تست های پی سی آر را حتما انجام دهند. در این افراد چنانچه درگیری ریوی در مراحل اولیه نیز ایجاد شده باشد باید این افراد زودتر درمان دریافت کنند. سایر افراد بدون بیماری زمینه ای باید بدانند که با هر علامتی که مطرح کننده ابتلا به کروناست نیازی به تست تشخیصی ندارند ولی در عین حال این افراد فرض را بر کرونا گذاشته و توصیه ها را عمل کنند.

برای هر علامتی سی‌تی‌اسکن انجام ندهید

دستیار دانشگاه ضمن انتقاد از این که افراد به محض مشاهده علامت های ابتلا به کرونا به مراکز تصویربرداری برای انجام اسکن ریه مراجعه می کنند گفت: رفت و آمدهای غیر ضروری و مراجعه به مراکز درمانی و در ادامه ویزیت توسط پزشک می تواند به میزان قابل توجهی به انتشار و چرخش بیشتر ویروس کمک کند بنابراین ضرورتی ندارند به محض مشاهده هر علامتی درخواست اسکن ریه و مراجعه به مراکز تصویر برداری داشته باشیم.

وی یادآوری کرد: ویروس کرونا می تواند در هفته اول ابتلا درگیری جدی ریوی ایجاد نکند بنابراین باید توجه داشته باشیم که ضرورتی ندارد که به محض مشاهده هر علامتی درخواست سی تی اسکن داشته باشیم و این درحالی است که خود سی تی اسکن های مکرر خصوصا در بازه های زمانی کوتاه می تواند عوارض ماندگاری داشته باشد.

وی  معتقد است سرفه نمی تواند به طور قطعی نشانه درگیری ریوی باشد پس بهترین زمان انجام سی تی اسکن ریه تنگی نفس، تب بیش از چهار روز و کاهش محسوس سطح اکسیژن است، برای بیماران با این شرایط می توان درمان های لازم و موثر تجویز کرد. به طور کلی در پاندمی کووید باید هر نشانه و علامتی از سرما خوردگی را کرونا تلقی کرد و شرایط قرنطینه را رعایت کنیم.

مشاهده تست منفی کاذب در کرونای دلتا

وی تاکید کرد: تست منفی به هیچ عنوان مهر تاییدی بر عدم ابتلا به کرونا نیست و منفی کاذب در کرونای دلتا به مراتب بیشتر دیده می شود. تنگی نفسی که در کووید مشاهده می شود بیشتر به شکل درد قفسه سینه است، به شکلی که با هربار نفس کشیدن این درگیری بیشتر می شود و در مواردی می تواند با درد دیواره ریه هنگام نفس  کشیدن در دم و بازدم همراه باشد به این شکل که نفس کشیدن خصوصا زمانی که افراد بازدم انجام می دهند بسیار دشوار می شود.

دستیار دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی درباره اهمیت مراقبت های دریافت واکسن کرونا نیز گفت: این افراد باید برای دریافت واکسن کرونا احتیاط های لازم را لحاظ کنند و با ماسک مناسب به مراکز تجویز واکسن مراجعه کنند بسیاری از افراد حتی در پروسه واکسیناسیون به کرونا مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت هیچ واکسنی ایمنی زایی ۱۰۰ درصد در برابر کرونا را ندارد خاطرنشان کرد: در عین حال باید توجه داشته باشیم که طول مدت بیماری و علایم بیماری و در نهایت مرگ و میرناشی از کرونا در افراد واکسینه شده به مراتب کمتر است. ایمنی زایی نسبی دوتا چهار هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا ایجاد می شود بنابراین حتما باید بین فاصله دو واکسن حفاظت فردی و پروتکل ها کماکان رعایت شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی شهرهای قرمز شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز شهرهای قرمز کرونایی اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی استان های کشور کرونایی شهرهای قرمز امروز شهرهای قرمز کرونایی در ایران شهرهای قرمز کرونایی امروز رنگ بندی جدید شهرها موج پنجم کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا رنگ بندی جدید کشور موج کرونا دلتا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.