رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از 75 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ارومیه به کشت گیاه  بادرشبو اختصاص یافته است.

اسمعیل کریم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی گفت: سطح زیر کشت این گیاه در شهرستان ارومیه در سال جاری بیش از 75 هکتار گزارش شده که میزان تولید ان 2250 تن برآورد می گردد.

وی با اشاره به فعالیت 5 واحد تولید عرقیات گیاهی جهت عرقگیری از محصول بادرشبو افزود: عرق استحصالی جهت مصرف در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می گردد.

وی ادامه داد: اسانس بادرشبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و از ان برای مداوای دل درد و نفخ شکم و همچنین در صنایع غذایی و نوشابه سازی و صنایع بهداشتی و ارایشی استفاده می شود.

کریم زاده همچنین با بیان اینکه مواد موثره پیکر رویشی بادرشبو (عرق حاصل از تقطیر) آرام بخش و اشتها آور است خاطر نشان کرد: این گیاه  در مرحله گلدهی از بیشترین مقدار ماده ی موثره  برخوردار است .بدین منظور اواخر مرحله گلدهی، هنگامی که یک سوم گلها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول و استخراج اسانس میباشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان  در رابطه با اسانس بادرشبو تصریح کرد: .مقدار اسانس با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش متفاوت و بین 0.6 تا0.8 است و از ترکیبات متفاوتی تشکیل شده که مهم ترین ان سیترال و استات ژرانیل می باشد.

وی ادامه داد: بادرشبو گیاهی است علفی یکساله، که در ارومیه در سطح وسیعی کشت می شود و گل و پیکر رویشی ان(برگها و ساقه های جوان) معطر هستند و نباید این گیاه را با بادرنجبویه که گیاهی چند ساله و از همان خانواده (تیره نعنایان ) است اشتباه گرفت .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.