مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از افزایش دو برابری خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در استان خبرداد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی علی عیدی با اشاره به خرید چهار هزار و 40 تن کلزا طی سال گذشته در استان گفت: از ابتدای فصل خرید دانه روغنی کلزا در استان تاکنون 8 هزارو 172 تن کلزا در استان  توسط مراکز خرید دولتی خریداری شده که بیش از2 برابر سال گذشته است و  محصول خریداری شده در اسرع وقت به کارخانه روغن کشی کرج ارسال شده تا از کیفیت این محصول کاسته نشود.

وی با بیان اینکه درسال زراعی جاری در 14 شهرستان آذربایجان غربی کلزا کشت شده است، اضافه کرد: سطح برداشت این محصول در استان سه هزار و 400 هکتار بوده و عمده شهرستانهای زیر کشت شامل پلدشت، نقده، بوکان، میاندواب، شاهین دژ و خوی بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مراکز خرید کلزا در استان پارسال 6 مرکز بوده که امسال به 10 مرکز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مراکزی که امسال در استان در خرید مستقیم کلزا مشارکت کردند شامل ارومیه، بوکان، پلدشت، خوی، سلماس، شاهین دژ، میاندوآب و نقده بود.

وی افزود: متولی خرید کلزا در آذربایجان غربی شرکت غله و خدمات بازرگانی و مباشر این امر نیز تعاون روستایی است.

عیدی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی کلزا در استان 28 هزار و 665 ریال است، ادامه داد: ارائه یارانه به کشاورزان کلزا کار، ارائه تسهیلات بلاعوض به دستگاههای کارنده به میزان 50 میلیون ریال به ازای هر دستگاه، ارائه بذرها برای کشت و افزایش مرکز خرید محصول در استان از حمایت های ویژه دولت از کشاورزان در این راستا بوده است.

به گزارش ایسنا؛کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می رود که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصولی راهبردی که می تواند در حل مشکلات اقتصاد مادر آذربایجان غربی ک متکی بر کشاورزی است و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.

کشت کلزا که از سالیان دور گذشته در کشورهای اروپایی رواج داشته تنها چند سالی است که به صورت گسترده در ایران و آذربایجان غربی کشت می شود و کارشناسان معتقدند که کشت آن در مدت زمان کوتاهی در این استان مستعد توسعه می یابد.

به گفته کارشناسان، آذربایجان غربی از جمله استان های ممتاز و دارای ظرفیت تولید این محصول در کشور به شمار می رود و با توجه به شرایط خاکی فوق العاده این استان، امکان تولید بیشتر با راندمان چندین برابری نسبت به زمان حاضر در این استان وجود دارد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.