فرماندار تکاب گفت: مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان ازبسترهایی مناسب برای سرمایه گذاری در تکاب است.

علی مکرمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و ده ها اثر طبیعی و تاریخی، هنر صنعت فرش دستباف، 2 معدن غنی طلا و معادن متعدد سنگ و طبیعت بکر شهرستان از بسترهایی مناسب برای سرمایه گذاری در شهر تاریخی تکاب است.

فرماندار تکاب با اشاره به اینکه تکاب به معنای آب باریک و زمینی که آب کم و باریکی در آن باشد)‌ است ،یکصد اثرملی گردشگری،باستانی و طبیعی ثبت شده دارد تصریح کرد: مجموعه تخت سلیمان شهرستان تکاب به دلیل اینکه چهارمین اثر جهانی کشور است که در سال 82 در فهرست آثار سازمان یونسکو ثبت شده به عنوان یک شهر گردشگری بین المللی شناخته می شود.

مکرمی با اشاره به اینکه فرمانداری و اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی تکاب برنامه های برای ثبت دیگر اثار تاریخی شهرستان در فهرست آثار ملی دارد خاطرنشان کرد: کوه زندان سلیمان به عنوان اولین اثر طبیعی بکراستان سال گذشته در فهرست آثار ملی و استانی به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه قله اربابی تکاب یکی از قله های اواخر دوره قاجاراست که  در سال 95 ثبت ملی شده است اظهار کرد: این بنا هم اکنون در مالکیت هلال احمر شهرستان بوده و قابلیت آن را دارد که به یک موزه باستان شناسی ،مردم شناسی و موزه فرش تبدیل شود.

فرماندار تکاب ادامه داد: تعدادی از آثار تاریخی شهرستان ازجمله قلعه اربابی رشیدالدوله دورباشی در سال جاری به دلیل تخریب های فراوان توسط افراد سود جو مورد مرمت، باز سازی و حفاظت قرار گرفت.

مکرمی با بیان اینکه اقتصاد تکاب افشار کشاورزی و دامداری است و از این حیث تقریباً خودکفا و صادرکننده است، اما بخش مهم دیگری از اقتصاد منطقه محصولات صنایع دستی و بر عهده زنان فرشباف تکاب است افزود: قالی و قالیچه‌های نفیس و گرانبهای افشار محبوبیت خاصی در بازارهای فرش دنیا دارد، و از حیث رنگ و مرغوبیت و طرز بافت و نقشه از فرش‌های درجه اول است.

وی با اشاره به معادن طلای این شهرستان گفت: در بخش معدن، تکاب دارای بزرگترین مجموعه تولید طلای ایران است، بزرگ‌ترین معادن طلای خاورمیانه با ذخایر ۸۰ تن طلای خالص در معادن زره‌شوران (اولین در ایران) و آقدره (دومین در ایران) در تکاب قرار دارد.

فرماندار تکاب خانه های بوم گردی را یکی از پتانسیل های مناطق گردشگری دانست و گفت: به دلیل تاریخی بودن شهرستان تکاب می توان با راه اندازی روستاهای بوم گردی ضمن ارائه خدمات به گردشگران وآشنایی انها با نحوه معیشت،غذاها، لباسها و معماری منطقه در راستای اقتصاد مقاومتی ،چرخه اقتصادی روستاها را فعالتر کرده و در مناطق گردشگری ایجاد اشتغال کرد.

مکرمی افزود: با پیگیری های انجام شده 2 واحد خانه بوم گردی در روستای نصرت آباد احداث و با برنامه ریزی های انجام شده درصدد هستیم در روستاهای هدف گردشگری جهت ایجاد و اخذ مجوز خانه های بوم گردی گام برداریم.

فرماندار تکاب در خصوص برنامه های فرمانداری در سال جاری برای رونق گردشگری شهرستان تکاب افزود: مرمت و باز سازی اماکن تاریخی، مناسب سازی فضاو مبلمان شهری ، پرداخت وام های کم بهره به هنرمندان صنایع دستی شهرستان،حمایت تسهیلاتی از هتل دو ستاره تخحت سلیمان در دو مرحله و معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان تکاب از طریق 20 برنامه رادیویی وتلویزیونی از جمله این برنامه هااست.

به گزارش ایسنا؛ تکاب یکی از شهرستانهای آذربایجان غربی به معنای آب باریک و زمینی که آب کم و باریکی در آن باشد آمده‌است. تکاب به صورت اسم مرکب به معنی دره، زمینی که در بعضی از جاهای آن آب فرورود و از جای دیگر بر آید. نام قبلی تکاب تا سال‌های ۱۳۱۶ و ۱۳۲۰ شمسی تیکان‌تپه بوده‌است، این شهر تا پیش از ۱۳۱۷ به سبب وجود خار در تپه‌های اطراف شهر، «تیکان‌تپه» (خارتپه) نامیده می‌شد. سپس، بنا به تصویب فرهنگستان زبان ایران، نام آن به تَکاب تغییر یافت.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.