باقر بهرامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خانواده این پیرمرد 71 ساله در روستای سیوه بخش کوهسار با فوریت های پزشکی سلماس تماس گرفتند و کمک های امدادی را خواستار شدند.
وی اضافه کرد: به دلیل طولانی بودن مسیر دسترسی، اهالی این روستا پیرمرد زنبورگزیده را تا سه راهی 'کتبان' منتقل کردند و به فوریت های پزشکی تحویل دادند اما در آن زمان نیز این پیرمرد فاقد علایم حیاتی بود و عملیات احیای قلبی ریوی بر روی وی بی درنگ آغاز شد.
بهرامی با اشاره به اینکه این نوع مرگ بر اثر زنبورگزیدگی از جمله حوادث بسیار نادر است، بیان کرد: این بیمار به بیمارستان خاتم الانبیای سلماس اعزام شد اما با وجود اقدامات انجام شده در این بیمارستان فوت کرد.
وی با تاکید بر اینکه نیش زنبور می‌تواند برخی از افراد را دچار شوک 'آنافیلاکسی' کند و تا مرحله کما و مرگ پیش ببرد، افزود: مردم باید زنبورگزیدگی را جدی بگیرند و فرد زنبورگزیده را در سریع ترین زمان ممکن به مراکز درمانی انتقال دهند.
بهرامی اضافه کرد: آنافیلاکسی، واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود؛ آنافیلاکسی به طور معمول با علایمی همچون ضایعات جلدی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است.
وی بیان کرد: با تزریق واکسن زنبورگزیدگی در افراد دارای سابقه گزش با این نوع حشره، پادتن مربوط به تدریج ترشح می‌شود و بدن با ساخت آنتی بادی می‌تواند مقاومت لازم را در مقابل این سم به دست آورد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: پیاده روی نکردن در چمن زار، استفاده از مگس کش برای کشتن حشرات روی بدن، گذاشتن قوطی های مصرف شده نوشابه در کیسه های زباله، بستن درب های سطل زباله در فضای باز، استفاده نکردن از عطر خوشبو و لباس رنگ روشن که موجب جذب زنبور می شود، استفاده از دستکش در هنگام کار در حیاط و باغ، استفاده از تور بر روی درب و پنجره، بستن شیشه های خودرو در هنگام رانندگی و استفاده از لباس های آستین بلند در بیرون از خانه مواردی است که مردم باید برای جلوگیری از زنبورگزیدگی رعایت کنند.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.