میثم سپاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری بروسلوز /تب مالت/ در بازه زمانی اسفند تا مرداد ماه به دلیل زاد و ولد و شیردهی دام و و استقبال برخی از شهروندان از فرآورده های دامی سنتی نظیر شیر و پنیر، رعایت توصیه های بهداشتی بسیار ضروری است.
وی اضافه کرد: عامل بیماری بروسلوز /تب مالت/ که بیماری مشترک بین انسان و دام به شمار می رود، باکتری بوده که در طبقه بندی علمی به عنوان اجرام داخل سلولی اختیاری محسوب می شود و همین ویژگی باعث ثبت دوره های متفاوت کمون و نیز بروز علایم متعدد و در برخی موارد ناهمگون در مبتلایان به این بیماری می شود.
وی با اشاره به اینکه یک از وظایف تعریف شده برای شبکه های دامپزشکی در خصوص ریشه کنی و حذف بیماری بروسلوز، اعمال واکسیناسون دام و انجام آزمایش برای شناسایی دام های آلوده است، بیان کرد: در این راستا حدود 200 هزار راس دام در این شهرستان در دوره های مختلف واکسینه شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی چالدران ادامه داد: در کنار واکسیناسیون، آموزش روستاییان و دامداران و نیز مصرف کنندگان فرآورده های لبنی به عنوان ارزان ترین و مهمترین راه کنترل این بیماری در دستور کار این شبکه بوده است.
سپاهی از دامداران، روستاییان و مصرف کندگان فرآورده های لبنی سنتی خواست تا در صورت استفاده از این گونه فرآورده ها، شیر خام و پنیر سنتی را پس از سالم سازی /جوشاندن شیر خام به مدت پنج دقیقه و نگهداری پنیر سنتی به مدت سه ماه در آب نمک 17 درصد/ مصرف کنند.
به گزارش ایرنا، تب مالت از جمله بیماری های شاخص مشترک بین انسان و دام محسوب می شود که در سال های گذشته مشکلات زیادی را در حوزه بهداشت و سلامت جامعه به ویژه در روستاها و بین دامداران ایجاد کرده است.
این بیماری در سال های اخیر کنترل شده ولی موارد معدودی از ابتلا به آن نیز گزارش شده است.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.