حسن انتظار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولیدکنندگان نقشی اساسی در روی آوردن مردم به کالای ایرانی را دارند و باید با استفاده از ماشین آلات مدرن و مواد اولیه مرغوب دست به تولید کالاهای باکیفیت بزنند.
وی ادامه داد: اگر کالای مرغوب در بازار عرضه شود نه تنها مصرف کننده داخلی از آن استقبال می کند بلکه بازارهای جهانی نیز مشتری آن خواهند بود.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر با وجود تبلیغ ها و تشویق های فراوان همچون اعمال تخفیف های ویژه، برخی از کالاهای داخلی به دلیل نامرغوب بودن مشتری ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه اظهار کرد: تولیدکنندگان باید موارد 9 گانه استاندارد را رعایت کنند و مهمتر از همه موسسه های نظارتی نظیر استاندارد نباید اجازه بدهند که محصول نامرغوب ایرانی در بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه شود.
وی با اشاره به واردات بی رویه کالا به کشور، گفت: برای رونق تولید داخلی تعرفه های واردات کالا باید مورد بازنگری قرار بگیرد و نرخ آنها افزایش یابد.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق کالا از جمله عوامل رونق تولید داخلی است، افزود: معابر مرزی نباید عرصه جولان برخی از سودجویان و قاچاقچیان کالا باشد.
وی با اشاره به عرضه کالاهای خارجی در مناطق آزاد و بازارچه های مرزی، گفت: در این مناطق کالاهای وارداتی از لوازم خانگی گرفته تا ساده ترین وسایل که دارای مشابه داخلی است، عرضه می شود.
وی ادامه داد: سودجویان به راحتی انواع کالاهای خارجی را توسط کامیون ها از این مناطق به شهرهای مختلف حمل می کنند و موجب ورشکستگی واحدهای تولیدی داخلی می شوند.
وی با تاکید بر اینکه مواد شوینده، آب میوه و حتی آدامس بخشی از کالاهای وارداتی است، افزود: دستگاه های نظارتی با تشدید نظارت خود می توانند مانع ورود بی رویه کالاهای خارجی به کشور شوند.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه بیان کرد: تولیدکننده داخلی باید از دلگرمی و پشتوانه مناسب برخوردار باشد و مقابله با واردات بی رویه و جلوگیری از قاچاق از راهکارهای پشتیبانی از آنان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی علاوه بر نیاز به فرهنگ سازی با مولفه های مهم دیگری نظیر افزایش توان رقابت پذیری و سهم بازار این نوع از کالاها در ارتباط است که تحقق هر کدام مسیر موفقیت تولیدات داخلی را هموار می سازد.
پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، انگیزه مضاعفی را در دست اندرکاران ایجاد کرده است که نتیجه آن نیز بهبود اقتصاد ملی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
گرچه مردم در این موضوع نقش اساسی دارند و رفتار آنان و رویکردشان به خرید کالای تولید داخل می تواند این تحولات را ایجاد کند اما تغییر ذائقه مردم الزاماتی دارد و در این عرصه تولیدکنندگان و مسئولان ایفاگر نقش هایی هستند.
تولیدکنندگان داخلی برای موفقیت بیشتر در این عرصه نیازمند ارتقا رقابت پذیری کالاهای خود هستند و رقابت پذیر شدن محصولات نیز نیاز به عرضه محصول باکیفیت و با قیمت مناسب دارد.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.