رسول اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیر طراحی شده برای انتقال پساب فاضلاب تصفیه خانه به دریاچه ارومیه 7.6 کیلومتر است که از محل خروجی پساب تصفیه خانه ارومیه آغاز و پس از طی مسیر به منظور پایش طبیعی براساس آخرین مطالعات به رودخانه روضه چای وارد می شود.
وی اضافه کرد: هدف اصلی این طرح انتقال پساب تصفیه شده از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به پیکره آبی دریاچه به منظور کمک به احیای دریاچه ارومیه است که طبق مطالعات و برای جلوگیری از استفاده های غیرمتعارف و مغایر با اهداف اصلی طرح، انتقال پساب به صورت خط لوله و سرپوشیده مورد نظر ماست.
وی با اشاره به وجود معارض در مسیر اجرای خط انتقال اظهار کرد: مسیر طراحی شده با وجود بهینه سازی مسیر، از زمین های تحت مالکیت کشاورزان عبور می کند که ممانعت کشاورزان باعث کندی عملیات اجرایی این پروژه مهم شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: این زمین ها باید توسط کارفرمای طرح خریداری و آزاد سازی شود تا بتوانیم ادامه اجرای خط لوله را با سرعت بیشتری انجام دهیم.
اکبری افزود: با توجه به استانداردهای تعریف شده، پساب خروجی تصفیه خانه های فاضلاب در آذربایجان غربی به طور کامل استاندارد بوده و کیفیت خروجی تصفیه خانه ارومیه نیز کمتر از 10 میلیگرم در لیتر است.
وی اضافه کرد: با توجه به پایش مداوم پساب خروجی تصفیه خانه های فاضلاب توسط ارگان های متولی، پسابی که تحویل خواهد شد، مورد پذیرش بوده و آلودگی زیست محیطی نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
تصفیه خانه گلمان از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
8137/2093 ** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.