به گزارش ایرنا، عزاداری تاسوعای حسینی با حضور گسترده پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر آذربایجان غربی برگزار شد تا بار دیگر مردم این استان ارادت خود را به سقای دشت کربلا ثابت کنند و در سوگ از دست دادن این سردار کربلا بر سر و سینه خود بکوبند.
جمعیت میلیونی این استان در صدها بخش، 17 شهر و هزاران روستای آذربایجان غربی در روز تاسوعای حسینی که به روز حضرت عباس (س) علمدار کربلا مشهور است، با راه اندازی صدها دسته و هیات عزاداری به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش به خصوص حضرت ابوالفضل (ع) پرداخته اند.
برخی از مردم در این روز به نیت برآورده شدن حاجت های خود در میان عزاداران حسینی و مردم نذری هایی از قبیل چای، شربت و مواد غذایی پخش می کنند و عده ای نیز پارچه یا روسری خود به علم دسته های عزاداری نصب کرده اند تا حاجتشان روا شود.
حل هایی نیز برای تجمع عزاداران و ایستگاه های صلواتی تعبیه شده تا عزاداری سقای دشت کربلا بدون هیچ مشکل و ایجاد مزاحمت برای سایر افراد برگزار شود.
وقتی به دسته های عزادرای نگاه کنی، میینی که مردان پا به سن گذاشته با موهای سفید تا کودکانی که تازه راه رفتن آموخته اند، در این دسته ها زنجیر زنی و سینه زنی می کنند و در سوگ سقایشان در ماتم هستند.
روز تاسوعا به حضرت ابوالفضل العباس (ع) منتسب است و در آذربایجان غربی عزاداری های این روز بسیار باشکوه برگزار می شود، عزاداران و نوحه خوانان اشعار و مداحی های خود را در وصف سقا و سردار دشت کربلا اختصاص می دهند و برای آن حضرت دلاور و جوان بنی هاشم، اشک ماتم می ریزند.
بعد از ظهر تاسوعا مردم این استان در امامزاده ها و اماکن متبرکه جمع می شوند و در این محل ها به یاد فرزندان ائمه اطهار و سادات عزاداری می کنند و آئین های عزاداری تا نیمه های شب ادامه می یابد.
ذبح قربانی در مسیر عبور دسته های حسینی، اطعام عزاداران و پهن کردن سفره های احسان و خیرات از آئین های دیرین مردم آذربایجان غربی در روزهای عزاداری است.
همچنین سازمان انتقال خون آذربایجان غربی نیز در روزهای عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی برای خدمت رسانی به اهداکنندگان خون، پایگاه هایی را در نقطه های مختلف شهر راه اندازی کرده است و به خون گیری از اهداکنندگان می پردازد.
به طوریکه مرکز ثابت ارومیه در 2 شیفت کاری در نقطه های بلوار مدرس، جنب فروشگاه رفاه، اداره کل انتقال خون استان آماده ارائه خدمات هستند و همچنین مرکز ثابت میاندوآب در 2 شیفت کاری واقع در خیابان دانش جنب مرکز بهداشت شماره پنج، مرکز ثابت خوی در 2 شیفت کاری به آدرس بلوار امام حسین (ع) و مرکز ثابت نقده در 2 شیفت کاری شب بیمارستان حضرت فاطمه (س) در این مدت آماده ارائه خدمات هستند.
مناطق مختلف آذربایجان غربی همزمان با روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان آئین های ویژه این 2 روز بوده که شبیه خوانی و تعزیه خوانی از جمله آنهاست.
آئین های تعزیه به صورت خودجوش و با حضور پرشور عزاداران حسینی در جای جای آذربایجان غربی برگزار می شود؛ این آئین قدیمی که سابقه اجرای آن به صدها سال برمی گردد، در سال های اخیر علاوه بر اجرا در مساجد و حسینیه ها در برخی مکان ها به صورت حرفه ای نیز به اجرا در می آید و گروه های نمایشی در کشور و آذربایجان غربی، آن را اجرا می کنند.
اجرای نمایش تعزیه در روز تاسوعا در خصوص شخصیت والای حضرت ابوالفضل (ع) اجرا می شود.
تعزیه خوانی از زمان آل بویه در کشورمان آغاز شده، در زمان صفویه به اوج خود رسیده و در زمان قاجاریه هم توجه ویژه ای به آن شده است.
در سال های پس از انقلاب اسلامی، این آئین معنوی با شکوه خاصی در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می شود.
به گزارش ایرنا تاسوعا، روز نهم ماه محرم است و از ریشه تسع به معنای نه و نهم، فقط بر نهمین روز محرم اطلاق شده است.
آخرین روزی است که حسین بن علی سومین امام شیعیان و یارانش شبانگاه آن را درک کرده‌اند و این روز به شب عاشورا پیوند خورده ‌است؛ این روز در نزد شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است.
شیعیان این روز را منتسب به عباس بن علی نیز می‌دانند و این روز را بسان روز عاشورا گرامی می دارند و در آن به سوگواری می‌پردازند.
تاسوعای محرم سال 61 قمری، تحرکات سپاه عمر سعد در صحرای کربلا افزایش یافت و تصمیم جنگ داشتند. حسین (ع) به وسیله برادرش عباس یک شب مهلت برای راز و نیاز گرفت؛ در این روز خیمه ‌های یاران امام حسین محاصره شد.
روز تاسوعا و شبی که بعد از آن آمد، مقدمه ای برای روز شهادت بود و در تاسوعا روشن شد که سرنوشت همه مردان شهادت است و آنها هم به میل خود آن افتخار را پذیرفتند و زینب سلام الله علیها به مقام صبر رسید.
تعدادی از افراد خوشبخت از لشکرگاه دشمن به آنها ملحق شدند و سید الشهداء علیه السّلام و اصحاب سعادتمند ایشان فضای خیمه گاه را به نور قرآن و استغفار و مناجات روشن کردند و با آمادگی کامل صبحگاه فردا پا به نبرد گذاشتند.

8135/ 3072
** گزارش از: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.