فرماندار اشنویه روز شنبه در این خصوص به ایرنا گفت: اشنویه بزرگترین تولید کننده گیلاس آذربایجان غربی است این محصول به استان های داخلی کشور هم ارسال می شود.
اسعد خضری اظهار کرد: در طول 45 روز برداشت گیلاس برای 7 هزار نفر به صورت مستقیم و 3 هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.
وی افزود: آب و هوای متناسب حاصلخیزی خاک و دارا بودن ارتفاع 1470 متر از سطح دریا از دلایلی است که باعث شده تا مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس در این شهر به عمل آید.
خضری گفت: شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه باعث شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور پیدا کند.
فرماندار اشنویه افزود: مجموع سطح زیر کشت باغ های گیلاس اشنویه 293 هکتار است و که از این میزان 148 هکتار بارور و به طور متوسط از هر هکتار 8 تن محصول گیلاس برداشت می شود.
خضری در مورد راهکارهای افزایش تولید گفت: اقدام های جهاد کشاورزی اشنویه با راهکارهای حذف درختان الوده و بیمار و تغذیه باغ ها بر اساس تجزیه برگ و آزمون های خاک و آب را در برنامه کار دارد.
وی اضافه کرد: تولید گیلاس شهرستان اشنویه با احتساب تولید عملکرد در هر هکتار 8 تن و سطح بارور 148 هکتار یکهزار و 221 تن می باشد ولی به دلایل ذکر شده و افت تولید، تولید کل 865 تن برآورد می شود.
گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می رود گیلاس مقاوم به سرما است و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول درختان گیلاس زودتر به مرحله برداشت می رسد.
عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر است اما به طور متوسط 20-30 سال ذکر شده است.
از جمله فواید و خواص درمانی گیلاس می توان به خواص درمانی برای بیماری های قلبی و رماتیسم ودردهای مفصلی به دلیل سرشار بودن گیلاس از آنتی اکسیدان و به دلیل داشتن فلاونوئیدها می توان نام برد.
شهرستان اشنویه پایتخت گیلاس درغرب استان آذربایجان غربی واقع است و بیش از 70 هزار نفر جمعیت دارد.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.