مهناز حیدری روز چهارشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از نیمی از گونه های گیاهی موجود در آذربایحان غربی خاصیت دارویی دارند و در حال حاضر به صورت سنتی از حدود 150 نوع آنها استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: 400 تا 700 گونه گیاه دارویی در آذربایجان غربی شناسایی شده است که در این میان حدود 60 گونه گیاهی توسط مردم برداشت می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مردم آذربایجان غربی گیاهان کوهی را در بهار جایگزین مواد پروتئینی در سفره های خود می‌کنند، ادامه داد: 10 تا 15 درصد جامعه عشایری استان نیز در فصل بهار از طریق برداشت و عرضه به بازار همین گیاهان کوهی نیاز بازار محلی را تامین می‌کنند.
کارشناس بانک نگهداری بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی از انقراض برخی گونه‌های گیاهی خبر داد و افزود: حدود 50 نوع گونه گیاهان کوهی که خاصیت دارویی و خوراکی دارند، به دلیل برداشت نامناسب و غیراصولی در حال انقراض است.
حیدری با بیان اینکه باید برداشت گیاهان به صورت اصولی انجام شود، گفت: انواع پیاز کوهی، کنگر، مندی و گلاغه یا گل آقا از گونه های در خطر انقراض جدی است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 2 میلیون و 500 هزار هکتار مرتع و 101 هزار هکتار جنگل و بقیه عرصه کشاورزی و کوهپایه‌ای است و از این رو ظرفیت مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی دارد.
در حدود 800 هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد اما بیش از 90 درصد این گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی به صورت خودرو می رویند.
8135/2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.