کاوه حیاک روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: از این تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره کشوری فولکلور'بیت و حیران' 150 کار فردی و 56 کارگروهی از سراسر کشور است.
وی بیان کرد: این جشنواره به علت نبود بودجه وقفه ای 2 ساله در آن ایجاد شد که فراخوان نهمین جشنواره آن در کلیه استان ها توزیع شد که امسال اختتامیه آن برگزار می شود.
حیاک با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان و کشور که آثارشان را به دبیرخانه ارسال کرده اند به شدت پیگیر برگزاری جشنواره فولکلور بیت و حیران در سردشت هستند، اظهار کرد: امید است امسال نیز با همکاری و همیاری همیشگی مردم شهرستان، فعالان مدنی و فرهنگی در قالب هیئت های اجرایی شاهد برگزاری باشکوه جشنواره همانند سنوات گذشته باشیم.
به گفته وی، این جشنواره با هدف تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر و توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی برنامه ریزی دیده شده است.
وی ادامه داد: بخش مسابقه این جشنواره شامل تک خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه نای، دف، شمشال، تنبک، دوزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه خواهد بود.
وی بیان کرد: بخش گروه نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.
وی همچنین از رونمایی تندیس هنرمند مشهور 'خضر قادری' مشهور به 'خله ده رزی' در حاشیه جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران خبر داد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت در رابطه با اجرای دومین جشنواره سراسری فرهنگی ادبی بانوان که در شهرستان سردشت برگزار می شود، اظهار کرد: این جشنواره که هفتمین دوره آن است با همکاری فرمانداری و دانشگاه آزاد اسلامی سردشت در نیمه دوم اردیبشهت امسال برگزار می شود.
وی بیان کرد: این جشنواره به منظور فراهم ساختن زمینه های گفت و گو و تقارب و تضارب آرا و اندیشه های پژوهشگران و دانشوران پیرامون موضوع های مرتبط با امور بانوان و مسائل زنان در حوزه عمومی و فعالیت هر چه بیشتر بانوان در این زمینه خواهد بود.
وی افزود: این جشنواره در 5 محور زنان و مطالعات فلسفی، زنان و مطالعات خانواده، ادبیات و زنان، زنان و مطالعات فرهنگی و زنان و رسانه های جمعی با 20 موضوع گوناگون برگزار می شود که فراخوان شرکت در آن در سال گذشته منتشر و از 20 استان کشور با 153 اثر برای شرکت در آن اعلام حضور کرده اند.
وی سومین برنامه بزرگ فرهنگی هنری سال 1396 را همایش بزرگداشت 'علامه بیتوشی' عالم بزرگ جهان اسلام عنوان کرد و گفت: این برنامه توسط دانشگاه آزاد سردشت و در نیمه دوم شهریورماه امسال در این شهرستان برگزار می شود.

**نخستین آموزشگاه موسیقی در سردشت مجوز گرفت**
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: در سال 95 تعداد 12 نفر از سراسر کشور برای دریافت مجوز آموزشگاه موسیقی در تهران حضور پیدا کرده بودند که در بین آنها تنها 4 نفر از شهرهای مشهد، اصفهان، ارومیه و سردشت با قبولی در آزمون های علمی و عملی مجوز تاسیس آموزشگاه را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه هر ساله مجوزهایی برای تاسیس آموزشگاه موسیقی در تهران صادر می شود، افزود: 'محمد محمدنژاد' موفق به دریافت مجوز آموزشگاه موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد و خانه موسیقی ایران شد تا اولین آموزشگاه موسیقی مجوزدار را در سردشت تاسیس کند.

**صدور مجوز برای 4 چاپخانه جدید در سال 96**
حیاک همچنین در خصوص فعالیت های انجام شده در حوزه چاپ و نشر با بیان اینکه تعدادی بدون مجوز فعالیت دارند، اظهار کرد: برای چاپخانه های متخلف اخطاریه و تذکرات لازم صادر شده است.
وی ادامه داد: اکنون 3 چاپخانه فعال در شهر سردشت دایر است و در نظر داریم بر اساس شاخص های فرهنگی و جمعیتی مجوز 2 چاپخانه برای شهر ربط، یک مورد برای میرآباد و یک مورد دیگر برای شهر سردشت داده شود.
وی همچنین از وجود 4 کانون آگهی تبلیغاتی در شهرستان خبر داد و گفت: با وجود متقاضیان زیاد سعی در بهره گیری از افراد متخصص، تحصیلکرده در این حوزه است و در سالجاری برای شهرستان 3 مورد مجوز دیگر صادر می شود.

**پارسال بیش از 3 هزار جلد کتاب اهدا شد**
وی در خصوص فرهنگ اهدای کتاب در سردشت گفت: سرانه کتابخوانی در سردشت به نسبت بسیاری از شهرهای همتراز مناسب است و اداره ارشاد هم به هر مناسبتی سعی در اهدای کتاب به مراکزعلمی و عمومی، مساجد، دهیاری ها، پاسگاه های مرزی، دانشگاه ها، فرهیختگان، شخصیت های برجسته، شورای فرهنگی عمومی، شورای اداری و غیره کرده است.
به گفته وی، به رغم کمبود امکانات و منابع مالی در سال 95 بالغ بر 3 هزار و 400 جلد کتاب به صورت عادلانه در سطح شهرستان توزیع شده است که این آمار در 10 سال گذشته به بیش از 50 هزار جلد هم می رسد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت با بیان اینکه 2 کتابخانه فعال در شهر سردشت، 2 مورد در شهرهای ربط و میرآباد و همچنین یک مورد دیگر به صورت مشارکتی در روستای قلعه رش وجود دارد، اظهار کرد: پی گیر هستیم با توجه به مصوبه های گذشته مبنی بر ساخت مجتمع های فرهنگی و یا کتابخانه عمومی این مصوبه در شهرهای ربط و میراباد اجرایی شود.
وی افزود: سرانه مطالعه در شهرستان در حدود 5 دقیقه بوده و بیش از 6 هزار نفر عضو فعال کتابخانه ها وجود دارد که در حدود 20 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می دهند و همچنین 100 هزار جلد کتاب نیز در کتابخانه ها نگهداری می شود.

**شورای فرهنگ عمومی سردشت رتبه برتر استانی را کسب کرد**
حیاک در مورد فعالیت های شورای فرهنگی عمومی شهرستان هم اظهار کرد: برای پنجمین سال پیاپی شورای فرهنگ عمومی سردشت با برگزاری 12 جلسه و 52 مصوبه در موضوع های مختلف عفاف و حجاب، مسئولیت پذیری، امر به معروف، سبک زندگی، مرز، بزرگداشت مفاخر و مفاهیم رتبه برتر استانی و یکی از 10 شهر برتر کشور شناخته شد.
7562/ 3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.