سعید خدایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توزیع این میزان نوار تیپ در قالب فعالیت‌های ترویجی این اداره و به ازای هر نیم هکتار هفت حلقه بین هر کشاورز این شهرستان به صورت رایگان بوده است.

وی با بیان اینکه توزیع این گونه اقلام همچنان ادامه خواهد داشت، ادامه داد: نوار تیپ برای اراضی چون مزارع پیاز، چغندر و ذرت در جهت کاهش مصرف آب و در قالب طرح کمک به احیای دریاچه ارومیه توزیع می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را تشویق کشاورزان به استفاده از روش‌های آبیاری نوین در جهت کاهش مصرف آب و بازدهی بیشتر اعلام کرد و افزود: استفاده از نوار تیپ، مصرف آب را بیش از ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ اظهار داشت: کشاورزانی که برای آبیاری محصولات خود خواهان گسترش سطح نوار تیب در مزارع هستند، با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی و پرداخت هزینه می‌توانند آن را دریافت کنند.

«خدایی»، بیان کرد: در روش‌های کنونی (غرقابی و بارانی) تمام سطح مزرعه به صورت یکسان آبیاری می‌شود اما در روش موضعی با کشیدن نوارهای مخصوصی (نوار تیب) آب تنها به سمت ریشه و اطراف محصول هدایت می‌شود.

وی گفت: این روش آبیاری در محصول‌هایی مانند سیب‌زمینی و توت‌فرنگی نیز که نیاز به آب بیشتری دارند، می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

شاهین‌دژ در مجموع دارای ۸۵ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۶۵ هزار هکتار به صورت دیم و مابقی هم به صورت آبی کشت می‌شود.

این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و ۲۲۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.