پویش ۲۹۱۴ با مفهوم ماندن در خانه از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین از چند روز مانده به عید در بین بسیاری از مردم آذربایجان‌غربی رواج پیدا کرده و بسیاری از فعالان مدنی از یکدیگر خواستند که در این ایام برای شکست ویروس کرونا در خانه‌های خود بمانند؛ علاوه بر این در بسیاری از مناطق شهری و روستایی مردم و مسوولان مشغول ضدعفونی کردن معابر عمومی هستند و این تلاش‌ها به صورت شبانه‌روزی همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود اگر مردم استان برای ماندن در خانه مشارکت بیشتری داشته باشند، از اوج‌گیری شیوع بیماری در ایام بارانی و پر از رطوبت فروردین امسال جلوگیری می‌کنند وگرنه طی ماه‌های آینده شاید گسترش این ویروس برای خود آنان مشکلات عدیده ایجاد کند. 

یکی از فعالان زیست‌محیطی در مهاباد ضمن پیوستن به این پویش می‌گوید: هر چند در این روزهای بهاری، طبیعت بسیار زیبا و دلنشین است اما ما اکنون این زیبایی را در قاب پنجره نگاه می‌کنیم و سعی داریم تا کمتر از خانه خارج شویم.

دیاکو توتونچی افزود: طی سال‌های قبل معمولا" در ایام عید کمتر اتفاق می‌افتاد که ما در خانه بمانیم و بیشتر در حال سفر و لذت بردن از تعطیلات بودیم اما امسال در خانه ماندگار شدیم تا در مقابله با بیماری کرونا مشارکت کنیم.

وقت خود را با تماشای تلویزیون، مطالعه کتاب و بازی با بچه‌ها سپری می‌کنیم و دید و بازدیدها را نیز با استفاده از فضای مجازی و نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌دهیم

وی اضافه کرد: در این ایام بیشترین وقت خود را با تماشای تلویزیون، مطالعه کتاب و بازی با بچه‌ها سپری می‌کنیم و دید و بازدیدها را نیز با استفاده از فضای مجازی و نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌دهیم.

وی اظهار داشت: ماندگار شدن در خانه باعث شده که اکنون بیشتر از گذشته برای طبیعت و محیط زیست ارزش قایل شویم و دیگر هرگز به خودمان اجازه ندهیم طبیعت را تخریب کنیم.

یکی کارمندان بازنشسته مهاباد نیز گفت: اعضای خانواده مما در این ایام به سبب تعطیلی دانشگاه و مدارس دور هم جمع هستند و فرصت بیشتری برای گفت و گو برای ما فراهم شده است. 

اسماعیل محمدی افزود: طی سال‌های گذشته به خاطر ترافیک دید و بازدیدها فرصت نداشتیم به انجام برخی بازی‌های محلی بپردازیم یا کتاب بخوانیم؛ امسال با وجود نگرانی از شیوه بیماری، آرامش خاصی در ایام نوروزی داریم.

در این مدت چندین بازی محلی از جمله «دامه»، «تخته‌نرد» و «جورابین» را به نوه‌هایم یاد دادم و اکنون با همدیگر در حال مسابقه و تمرین بیشتر هستیم

وی اظهار داشت: در این مدت چندین بازی محلی از جمله «دامه»، «تخته‌نرد» و «جورابین» را به نوه‌هایم یاد دادم و اکنون با همدیگر در حال مسابقه و تمرین بیشتر هستیم.

یکی از کارمندان زن شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز گفت: هر چند در این ایام همکارانم در ترافیک‌کاری شدید قرار دارند اما به خاطر شرایط خاصی که دارم (مرخصی زایمان) نمی‌توانم در سر کار و خدمت‌رسانی به مردم حاضر شوم.

شیلان کانی افزود: در این ایام بیشتر اوقات فراغت را برای انجام کارهایی عقب افتاده، مرتب کردن باغچه و گلخانه و توجه بیشتر به آموزش و تربیت فرزندانمان اختصاص داده‌ایم.

وی گفت: دید و بازدید امسال به فضای مجازی کشیده شده و در بیشتر این ارتباطات مجازی برای ماندن در خانه از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین تاکید می کنم تا افراد بیشتری به پویش ۲۹۱۴ بپیوندند و کرونا در سطح استان کنترل شود.

به گزارش ایرنا پویش ۲۹۱۴ از مدتی قبل به پیشنهاد استانداری آذربایجان‌غربی در این استان به راه‌افتاد و شمار زیادی از شهروندان با پیوستن به آن تعهد دادند که در ایام ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین را در محیط خانه بمانند و در این ایام به سفر و دید و بازدید نروند.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته یعنی آذر و دی‌ سال جاری در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین نمایان شد و تاکنون هزاران نفر در کشورهای مختلف دنبا بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.