پرویز امجد روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود تمدید مهلت بیمه‌گذاری روند این اقدام همچنان مطلوب نیست و تاکنون ۱۰۴ هزار و ۵۳۳ هکتار از اراضی زراعی و ۲۳ هزار و ۲۲۳ هکتار از اراضی باغی استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته‌ که بسیار کمتر از سطح بیمه شده در سال گذشته برآورد می شود.

وی بیان کرد: پرداخت دیرهنگام خسارت‌ها و نیز کاهش میزان خسارت پرداختی به کشاورزان به علت مراجعه دیرهنگام کارشناسان کشوری برای ارزیابی‌های به‌موقع مهمترین علت رغبت‌نداشتن کشاورزان به عملیات بیمه‌گری است.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارش و احتمال خشکسالی، بروز سرمازدگی و طغیان آفات و بیماری‌ها کشاورزان باید نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات طبیعی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: سطح ابلاغی بیمه‌گری محصولات کشاورزی باغی ۲۷ هزار هکتار و سطح ابلاغی برای بیمه محصولات زراعی نیز ۲۵۰ هزار هکتار است.

وی بیان کرد: مهلت عملیات بیمه‌گری محصولات زراعی و باغی استان برای بهره‌مندی بیشتر کشاورزان تا ۱۵ اسفندماه سال جاری و برای محصول سیب و انگور تا پایان اسفندماه تمدید شد و لازم است کشاورزان و بهره‌برداران قبل از اتمام این مهلت با مراجعه به کارگزاران مربوط نسبت به بیمه محصولات زراعی و باغی خود اقدام کنند.

امجد بیان کرد: صندوق بیمه کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان تاسیس شده و محصولات کشاورزی را در برابر هر گونه خطری از جمله سیل، تگرگ، یخبندان، سرمازدگی و خشکسالی به ۲ صورت عمومی و انفرادی بیمه می‌کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان لازم است به منظور استفاده از مزایای بیمه به عنوان یک چتر حمایتی نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند، گفت: خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد آن به شرایط جوی، همواره مقوله پوشش بیمه محصولات کشاورزی در منطقه را با اهمیت کرده‌است.

به گزارش ایرنا پیش از این،۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ آخرین فرصت برای بیمه محصولات کشاورزی بود که بنابه پیشنهاد صندوق بیمه محصولات کشاورزی، این فرصت تمدید شد تا کشاورزان بتوانند با انگیزه و فرصت بیشتری نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

سالانه به طور میانگین، حدود یک‌هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی آذربایجان غربی خشارت ناشی از سرمازدگی، سیل، تگرگ و طوفان وارد می‌شود که رقم قابل توجهی است؛ سال زراعی گذشته ۲۰ درصد اراضی کشاورزی استان زیرپوشش بیمه قرار داشت.

آذربایجان‌غربی به علت دارا بودن حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی از استان های مهم کشور در تولید میوه و محصولات دامی به شمار می‌رود.

۲۳۵ هزار بهره بردار حوزه کشاورزی در این استان وجود دارد که سالانه بیش از ۶ میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.