«آیدین رحمانی رضائیه» روز دوشنبه در جلسه مدیریت بحران شهرستان خوی اظهار داشت: امیدواریم نخستین پرداختی بیمه به واحدهای خسارت‌دیده ناشی از زلزله‌ در بخش قطور طی چند روز آینده تحقق یابد و این روند تا زمان پراخت خسارت ۳۰۰ میلیون ریالی برای هر واحد خسارت‌دیده در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: با جلسه‌ای که با کارشناسان بیمه‌ای داشته‌ایم و امروز هم این جلسه در محل استانداری و با حضور مدیرکل امور روستاها و شوراهای استانداری برگزار می‌شود، دنبال دریافت حداکثر میزان خسارت از طرف بیمه هستیم.

وی افزود: اقدامات توسط کارشناسان در حال انجام است و بعد از ارزیابی نهایی هر روستا، نسبت به پرداخت خسارت از طرف بیمه اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسوولان و امدادگران تا اتمام نهایی کار در کنار مردم زلزله‌زده هستند، اضافه کرد: مردم نباید احساس کنند که با شیوع ویروس کرونا در جامعه، خدمات‌رسانی در این مناطق کاهش یافته است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: برای رسیدگی به امور امدادرسانی هر سه تا چهار روز یک‌بار جلسه مدیریت بحران در شهرستان خوی برگزار می‌شود و مدیران باید آخرین وضعیت از عملکرد خود اطلاع‌رسانی کنند. 

«رحمانی» با اشاره به اینکه آواربرداری در روستاها باید با جدیت اجرا و پیگیری شود، اظهار داشت: بنیاد مسکن باید با یک برنامه زمان‌بندی دقیق عملیات آواربرداری را تکمیل کند؛ « اگر کمبودی در تجهیزات نیز وجود دارد ما با همکاری دستگاه‌های اجرایی این مسئله را حل و فصل می‌کنیم». 

وی بیان کرد: در موقع آواربرداری نیز اهالی روستا در منطقه حضور داشته باشند و اموال خود را جمع‌آوری کنند و سپس اجازه عملیات را به دستگاه‌های آواربرداری بدهند. 

به گزارش ایرنا در ادامه این جلسه مدیران حاضر در جلسه از مناطق زلزله‌زده قطور بازدید کردند و از نزدیک در روند امورات قرار گرفتند. 

روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند. 

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.