مهران یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بررسی‌های صورت گرفته کارشناسان سازمان بهزیستی از خانه سالمندان «امین ‌اسلام» این شهرستان از لحاظ شاخص‌هایی مانند افزایش امید به زندگی، فضای فیزیکی، برنامه‌های تفریحی، قرارداد با پزشکان و مراکز آزمایشگاهی، وجود کادر پرستاری و مددکاری و وضعیت بهداشتی، این مکان جزو مراکز درجه یک کشور معرفی شده است.

وی اضافه کرد: سرای سالمندان به عنوان مکان امنی برای افراد سالخورده‌ای که کسی برای مراقبت ندارند، به شمار می‌رود و آنان می‌توانند در این خانه در محیطی سالم به زندگی خود ادامه دهند و از خدمات مختلف بهداشتی، درمانی و تغذیه مناسب استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هرچند تمام امکانات موردنیاز کهنسالان در سرای سالمندان مهیاست اما سالمندان به خاطر عادت به زندگی در خانه و همراه با فرزندان خود، دوست ندارند در این محیط بمانند، افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود در صورت فراهم بودن امکانات مناسب برای مراقبت و نگهداری والدین خود در محیط خانواده از فرستادن آنان به سرای سالمندان خودداری کنند.

مدیرعامل خانه سالمندان امین ‌اسلام مهاباد نیز با اشاره به اینکه این مرکز از سال ۱۳۸۶ در میدان «مادر» مهاباد راه‌اندازی شده گفت: ۵۴ سالمند شامل ۲۷ زن و ۲۷ مرد به صورت شبانه‌روزی در این مرکز نگهداری می‌شوند.

بیان اسماعیلی افزود: این مرکز ظرفیت پذیرش ۶۰ نفر را دارد و هم‌اکنون ۱۳ مراقب، ۲ پرستار، مددکار، مسوول فنی، متصدی دفتر، راننده، آشپز و... مشغول ارائه خدمت به سالمندان این مرکز هستند و این افراد در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت می‌کنند.

وی در خصوص مراقبت‌های پزشکی این مرکز نیز گفت: برای مراقبت از سلامتی سالمندان با چند پزشک در ارتباط هستیم که در طول هفته در خانه سالمندان حضور می‌یابند و آنان را تحت معاینه و درمان قرار می‌دهند و تعدادی از مراکز مانند آزمایشگاه‌ها، سونوگرافی‌ و پزشکان متخصص نیز بدون نوبت‌دهی و هزینه ویزیت و به صورت رایگان امور مربوط به بیماری‌های سالمندان را انجام می‌دهند.

«اسماعیلی»، در خصوص نحوه تامین هزینه‌های خانه سالمندان مهاباد نیز گفت: این مرکز به صورت خیریه اداره می‌شود و ۹۰ درصد هزینه‌های آن را خیران و مابقی را نهادهای دولتی مثل بهزیستی تامین می‌کنند.

وی در خصوص سایر برنامه‌های تفریحی در سرای سالمندان این شهرستان افزود: اردوهای تفریحی و زیارتی به صورت ماهیانه برای سالمندان برگزار می‌شود و این برنامه‌ها با هماهنگی و همکاری با سایر ارگان‌ها به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد.

طبق آمارها در حال حاضر، ۹.۲۸ درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و ۴۵۰ هزار نفر سالمند هستند و از این تعداد حدود ۱۵ هزار سالمند (حدود ۲ صدم درصد) در ۲۵۰ مرکز شبانه‌روزی سالمندان سراسر کشور نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.