رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ششمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با ارسال آثاری از یک‌هزار و ۴۱۹ روستا و آبادی در تهران برگزار شد که پس از چند مرحله داوری روستاهای برتر و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

سیامند جوانخبت افزود: در این مراسم روستای «سیدآباد» مهاباد در بین ۱۰ روستای برتر و برگزیده حوزه کتاب و کتابخوانی انتخاب و معرفی شد و روستای «لج» نیز در این جشنواره در بین ۱۰ روستای شایسته تقدیر دوستدار کتاب قرار گرفت.

وی ادامه داد: کتابخانه «کامیاب ٣» روستای «سیدآباد» در نهم آذر سال گذشته به همت انجمن حامی و گروه توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مکریان مهاباد، تاسیس شده و مدیریت آن توسط توسط هیات امنا و کتابداری جوان فعال و خوش ذوق به نام «خالق مام‌اسماعیلی» و همکاری «زکریا فیض‌الله» و «سالار رحمانی» انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این کتابخانه دارای ٢٦٦ عضو فعال بوده و به یک مرکز فرهنگی علمی در این روستا تبدیل شده است، گفت: این کتابخانه به ۲ هزار جلد کتاب، اتاق کودک، ۵ قفسه کتاب، دستگاه کامپیوتر و میز و صندلی مجهز است.

«جوانبخت»، در خصوص موفقیت روستای «لج» نیز عنوان کرد: کتابخانه این روستا در طبقه بالای مسجد روستا واقع شده است و هم‌اکنون دارای سه هزار جلد کتاب و ۴۵۰ نفر عضو دارد که از این تعداد ۱۵۰ عضو از اهالی روستاهای اطراف این روستا هستند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد برگزاری نشست‌های کتابخوانی و نقد ادبی، برگزاری کارگاه آموزشی نویسندگی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و بلندخوانی، قصه‌گویی، شب شعر، آموزش زبان کردی، نمایشگاه‌های نقاشی و روزنامه‌های دیواری با موضوع کتابخوانی را بخشی از فعالیت‌های ارسالی از طرف این روستاها به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که موجب انتخاب آنها شده است.

وی بیان کرد: هدف این جشنواره ترویج فرهنگ کتابخوانی، حمایت از اقدامات انجام‌شده در روستاها، پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. 

وی با بیان اینکه مهاباد از پتانسیل‌های بسیار مناسبی در حوزه کتاب و کتابخوانی برخوردار است گفت: این شهرستان در ۲ سال پیاپی توانست در سطح کشور عنوان «شهر خلاق کتاب» را به خود اختصاص دهد که این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌دوست این شهرستان است.

ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۸ توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نهادهای دیگر همکار برگزار می‌شود.

در شهرستان مهاباد هم‌اکنون ۱۱ کتابخانه روستایی فعال وجود دارد؛ علاوه بر این هفت کتابخانه فعال در مهاباد با زیربنای یک‌هزار و ۹۷۵ متر مربع وجود دارد که از این تعداد سه کتابخانه عمومی و چهار کتابخانه به طور مشارکتی است؛ بیش از ۵۴ هزار جلد کتاب در قالب ۵۹ هزار نسخه در این کتابخانه‌ها نگهداری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.