شهردار تکاب در حاشیه این مراسم در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایستگاه «گذر یلدا» ایده‌ای نو و خلاقانه در فضاهای شهری است که با تلاش نیروهای شهرداری و استعدادهای هنرمندان منطقه برای نخستین‌بار در پیاده‌راه بوستان ملت این شهر به منظور افزایش نشاط اجتماعی راه‌اندازی شده است.

ناصح محمدخانی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این ایستگاه مرور خاطرات قدیمی و بازسازی نمادها و آیین‌های کهن منطقه است، ادامه داد: در این ایستگاه زمستانی علاوه بر طراحی و ساخت زیبا و چشم‌نواز نمادهای سنتی شب یلدا در تکاب، ابزار مورد استفاده خانواده‌ها در دوران قدیم از جمله کرسی، سماورهای زغالی و ظروف قدیمی نیز به کار رفته است.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی ایستگاه گذر یلدا حاصل همت جمعی، انگیزه تقویت نشاط اجتماعی و نبوغ و خلافیت هنرمندان تکاب است، بیان کرد: هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان در بخش سن آرایی، سفره آرایی، اجرا و چیدمان مبلمان سنتی گذر یلدا، شهرداری و شورای اسلامی این شهر را همراهی کردند.

وی گفت: علاوه بر طراحی و ایجاد فضای سنتی و خاطره انگیز در ایستگاه موقت «گذر یلدا»، خوراکی‌های متنوع محلی از جمله گندم و ذرت بوداده، سنجد، برگه زردآلو خشک و لبو که در گذشته در میهمانی‌های شب یلدای تکابی ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، نیز عرضه می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود فضای سنتی و مبلمان ساخته شده از گلیم، جاجیم و کرسی، ایستگاه گذر یلدا در تکاب به محیطی شاد و مفرح برای خانواده‌ها تبدیل شده و آنان با حضور چند ساعته در این ایستگاه، خاطرات قدیمی خود در شب یلدا را مرور کرده و علاوه بر ثبت لحظات شیرین خود در این گذر با گوشی‌های تلفن همراه، سنت‌ها و آیین‌های قدیمی ساکنان منطقه را با فرزندان خود درمیان می‌گذارند.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که برخی از آیین‌های کهن شب یلدا در آن همچنان پابرجاست، اما با وجود افزایش نقش فناوری‌های مختلف در زندگی روزمره مردم، بسیاری از خانواده‌های ساکن این شهر تلاش می‌کنند سنت‌های بومی منطقه را بازسازی کرده و به فکر استفاده از ابزار و لوازم قدیمی منازل از جمله کرسی در فصل زمستان باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.