کمال کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد، یک‌هزار و ۱۹۳ نوزاد در شهر و ۵۹۹ نوزاد نیز در مناطق روستایی زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح یک‌هزار و ۷۳۹ نوزاد بدون عامل خطر و ۴۸ مورد نیز با عامل خطر شناسایی و برای مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.

وی همچنین اظهار داشت: از میان نوزدان شناسایی شده با عامل خطر سه نوزاد با افت شنوایی تشخیص داده شد که با مراجعه به نظام ارجاع اقدامات درمانی و توانبخشی آن‌ها انجام و پیشگیری می‌شود.

مسئول پیشگیری از معلولیت اداره بهزیستی مهاباد بیان کرد: اختلالات شنوایی از دوران کودکی بر گفتار افراد تاثیر می‌گذارد و در همین راستا بهزیستی اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی اختلالات شنوایی در ۱۰ روز اول تولد کودک می‌کند.

کریمی اضافه کرد: سال گذشته هم بیش از ۹۵ درصد کودکان متولد شده این شهرستان شامل چهار هزار و ۱۸۹ نوزاد با هدف تشخیص کم‌شنوایی و ناشنوایی به موقع تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی از اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان، پیشگیری از معلولیت شنوایی است که با همکاری بخش خصوصی در بیمارستان و پایگاه‌های بهداشت مهاباد در حال اجراست.

اختلالات شنوایی یکی از شایع‌ترین معلولیت‌های مادرزادی به شمار می‌رود و ماه‌های نخست تولد نوزاد (یک تا سه ماهگی) بهترین دوران برای غربالگری شنوایی است.

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول میکشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است.

در این طرح نوزادان غربالگری شده به چهار دسته بدون عامل خطر، با عامل خطر، مشکوک با عامل خطر  و افت شنوایی تقسیم می شوند.

مهاباد دارای ۲۳۷ هزار نفر جمعیت است.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.