به گزارش ایرنا، اقصی نخشی‌پور روز پنجشنبه در جلسه «بررسی وضعیت و رفع مشکلات اقتصادی بازرگانی در حوزه صنعت، معدن و تجارت، اصناف و مرز کیله سردشت»، اظهار داشت: این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های مرزی، گردشگری، کشاورزی و صنعتی که دارد با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و رفع مشکلات می‌تواند در توسعه آذربایجان‌غربی نقش بسزایی را ایفا کند.

وی بیان کرد: با درایت استاندار آذربایجان‌غربی و برنامه‌ریزی‌های دولت، مرز «کیله» به عنوان مرز رسمی اعلام شد که سازوکارهای لازم در این خصوص در حال انجام است ولی با تسهیل‌گری در برنامه‌ریزی‌ها می‌توان در جهت ایجاد اشتغال، رفع موانع بیکاری و افزایش تولید تاثیر مثبتی را ایفا کرد.

وی اضافه کرد: وجود امنیت عمومی در سردشت از ضریب بالایی برخوردار است و می‌توان با برنامه‌ریزی منظم و منسجم از این مزیت مهم بخوبی در راستای توسعه این منطقه استفاده کرد.

فرماندار سردشت با بیان تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای اقتصادی این شهرستان به علت مشکلات مالی افزود: در حوزه گمرگ ۱۰۰ قلم کالا برای واردات مجوز دارد که می‌توان با تسهیلگری آن، در حوزه صادرات و واردات ۵۰ درصد اشتغال ایجاد کرده و رونق را به بخش اقتصادی این شهرستان برگرداند.

وی با تاکید بر فعال ساختن بازارچه مرزی «اشکان» نیز که جزو مصوبات دولت به شمار می‌رود خواستار تسریع در ایجاد زیرساخت‌های این منطقه شد.

وی کاهش بروکراسی بانک‌ها در دادن تسهیلات به تولیدکنندگان و تجار، توسعه راه‌های مواصلاتی، صنایع تبدیلی، ایجاد شرکت‌های سهامی، آبیاری تحت فشار و استفاده بهینه از آب‌های مرزی در سردشت از دیگر مواردی دانست که باید به آنها توجه کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این جلسه گفت: با توجه به تعهد قبلی اعضای هیات نمایندگان اتاق ارومیه در دور نهم هر ۲ ماه یکبار، یک جلسه هیات نمایندگان را در یکی از شهرستان‌های استان جهت بررسی مشکلات اعضای اتاق و بررسی راهکارهای توسعه‌ای شهرستان‌ها با هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی همان شهر برگزار کنند که سردشت سومین شهر در راستای برگزاری این جلسات است.

حسن انتظار اظهار داشت: اتاق ارومیه تاکنون توانسته با تعامل خوب و منسجم با مقامات استانی بویژه استاندار، نهاد انتظامی و نظارتی در حل مشکلات فعالان اقتصادی تمام تلاش خود را بکار گرفته و در همین راستا برای رفاه و حل مشکل فعالان اقتصادی دور از مرکز استان، چهار دفتر نمایندگی برای تسهیل امورات اعضا در شهرهای ماکو، خوی، مهاباد و پیرانشهر ایجاد کند.

وی بیان کرد: در اتاق بازرگانی ارومیه نسبت به دور قبل توانستیم با همدلی اعضا، هفت کمیسیون ایجاد شود که ۲ کمیسیون بیشتر از دور قبل است که این امر نشان از عزم جدی اتاق جهت رفع مشکلات بصورت تخصصی و استفاده از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی است.

فعالان اقتصادی نیز در این جلسه بر ساماندهی تخلیه و بارگیری کالاها در بازارچه کیله از روش سنتی به سیستمی، تسریع در عملیاتی کردن ابلاغ رسمی شدن کیله به عنوان نزدیکترین مرز به اقلیم کردستان، حذف محدودیت صادرات، برداشتن موافقت‌نامه گمرکی استان و اختصاص زمان بیشتری جهت تخلیه‌بار تاکید کردند.

شهرستان مرزی سردشت دارای ۱۲۰ هزار نفر جمعیت بوده و در جوار مرزهای عراق واقع شده است.

مرز کیله سردشت پیش از این، یکی از بازارچه‌های مهم آذربایجان‌غربی در زمینه صادرات کالا محسوب می‌شد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر 'قلعه دیزه' در شمال عراق قرار دارد و دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.  

هیات دولت به پیشنهاد وزارت کشور به استناد قانون امور گمرکی، با ایجاد راه‌های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر در این مرز جنوبی آذربایجان‌غربی مرز کیله را در ۱۶ مرداد ماه سالجاری مرز رسمی اعلام کرد.
آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.

۷۵۶۲/۶۱۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.