رسول خضری روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات ارتباطات شهرستان مرزی سردشت با بیان اینکه مدیریت بحران در سطح کشور یکی از موضوعاتی است که همواره با مشکلاتی همراه بوده است، اظهار داشت: چالش مدیریت بحران به خاطر ۳۴ بلای طبیعی حادث در کشور همواره یکی از بحث‌هایی است که باید بجای طرح در سازمان مدیریت در سطح وزارتخانه مطرح شود.
وی اضافه کرد: در برخی کشورها که دارای ۱۱ بلای طبیعی هستند وزراتخانه برای آن تعریف شده اما در کشور ما با این میزان گستردگی بلای طبیعی، مدیریت بحران به سازمان پس از بحران تبدیل شده است.
وی افزود: این موضوع بارها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است تا دولت به صورت لایحه‌ای هرچه سریع‌تر آن را ابلاغ کند.
وی در خصوص آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های سردشت نیز گفت: مدیریت قبل از بحران و پس از آن با هم متفاوت است و اگر در سطح شهرستان در بحث صیانت از جنگل‌ها، در تشکیل ستاد بحران جدی‌تر برخورد می‌شد و با فراخوانی از مرکز استان نسبت به فراهم کردن برخی تجهیزات هماهنگی‌های لازم انجام می‌گرفت شاید امروز میزان خسارت‌ها به این جنگل کمتر می‌شد.
«خضری» با قدردانی از تلاش‌های مردم و روستاییان، سازمان‌های مردم نهاد و کارکنان دستگاه‌های ذیربط در اطفای حریق جنگل‌های این شهرستان، اظهار داشت: اگر دلسوزی این مردم نسبت به جنگل‌ها و خدمات آن‌ها در روزهای اخیر وجود نداشت شاید حوادث غیرقابل کنترلی را امروز شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: این شهرستان با داشتن ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع ظرفیتی را برای این استان فراهم کرده است که در راستای صیانت از جنگل و جلوگیری از حوادث ناخوشایندی از این دست امکانات بیشتری به این شهرستان اختصاص یابد.
وی بیان کرد: در بازدید میدانی از محل آتش‌سوزی، وسعت آن و همچنین میزان خسارت‌هایی که به درختان و زیستگاه‌های آن وارد شده به صورت دقیق مشخص و اعلام عمومی شود.

در آتش سوزی اخیر در این شهرستان که ۲ روز به طول انجامید بیش از ۲۵ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان به صورت سطحی در آتش سوخت؛ نبود تجهیزات و امکانات لازم از یک سو و سخت‌گذر بودن منطقه از سویدیگر موجب شد تا اطفای حریق توسط مردم محلی و بیشتر به صورت دستی انجام گیرد. 

شهرستان مرزی سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از صد گونه دیگر است.
سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با کشور عراق قرار دارد.

۷۶۵۲/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.