به گزارش ایرنا، ناصر حضرتی روز پنجشنبه در همایش هم اندیشی طرح آمایش استان آذربایجان غربی افزود: این همایش در همین راستا اجرایی شد تا ضمن بررسی ابعاد مختلف طرح آماده شده آمایش سرزمین استان، از نظرات نخبگان نیز بهره لازم برده شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر همایش امروز، نشست های دیگری نیز با حضور نخبگان، وزرایی که از این استان در هیات دولت حضور داشتند، نمایندگان استان در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، روسای سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استاندار و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی برگزار می شود تا ابعاد این طرح به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: هدف اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی، پرهیز از تدوین برنامه آمایش استان در پشت درهای بسته بود که امیدواریم در این خصوص با همراهی افراد صاحب نظر موفقیت های بیشتری کسب کنیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی، اجرای کامل مطالعات آمایش را عملیاتی کردن یکی از مهمترین دغدغه های استان در ارتباط با تدوین برنامه های توسعه بلندمدت عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه تصویر دقیقی از وضع موجود را ارائه داده و عوامل شکل دهنده چالش ها را بازنمایی می کند.
حضرتی بیان کرد: تلفیق سه گانه انسان، فضا و فعالیت و ساخت مدلی برای برآوردن نیازهای نسل کنونی و تامین نیازهای نسل آینده در کنار ترسیم چشم انداز مطلوب برای آذربایجان غربی از جمله مهمترین دغدغه های مطالعه آمایش استان به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه طرح آمایش سرزمین زیربنای توسعه منطقه ای است، اظهار داشت: آذربایجان غربی استانی با موقعیت بی نظیر جغرافیایی و ظرفیت های کشاورزی، صنایع تبدیلی، تجارت مرزی است که می توان با استفاده از این ظرفیت ها، فرصت بی نظیر توسعه را با ارتباط بهینه با کشورهای آن سوی مرز و استفاده از ظرفیت طبیعی و انسانی موجود برای آن ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از عقب ماندگی تاریخی به علت ناامنی های اوایل انقلاب و عوارض جنگ تحمیلی رنج می برد، گفت: این عوامل موجب شد تا محدودیت هایی در سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی برای استان ایجاد شود که عقب افتادگی در زیرساخت های اساسی، داشتن سهم ناچیز از تولید ناخالص ملی و گیر افتادن در تله محرومیت را در پی داشت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی افزود: مهمترین دغدغه این سازمان برنامه ریزی در راستای توسعه استان با استفاده از ظرفیت های موجود و نقاط قوت مناطق مختلف است.
به گزارش ایرنا، همایش یکروزه هم اندیشی برنامه آمایش آذربایجان غربی در راستای استفاده از تجربه های مدیران و توان کارشناسی صاحب نظران و دستگاه های اجرایی استان در تدوین برنامه برگزار شد.
طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت ها، قابلیت ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می شود و نقشه راه توسعه به شمار می رود؛ نقش بی بدیل و راهبردی آمایش سرزمین در نظام برنامه ریزی و توسعه کشور از طریق بهره گیری قابلیت های محیطی جهت بهبود کارآیی و اثر بخشی منابع در مسیر توسعه و دستیابی به تعادل و توازن منطقه ای در فرآیند توسعه ملی بی بدیل است.
2093/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.