به گزارش ایرنا خشایار صنعتی روز شنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مهاباد اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با برنامه های مختلفی در حوزه بهداشت و درمان از جمله طرح تحول نظام سلامت، بیمه سلامت، یارانه به واکسیناسیون، سرشماری و ایجاد بانک اطلاعاتی و پرونده الکترونیکی برای افراد، مقوله سلامت را در جامعه همگانی کرد.
وی اضافه کرد: در حالی که در گذشته بیشتر مناطق کشور از کمبود پزشک رنج می برد اما اکنون برای هر 100 نفر یک پزشک وجود دارد و بیش از 45 درصد از پزشکان جامعه را زنان تشکیل می دهند.
صنعتی یادآور شد: هر چند تا رسیدن به شرایط مطلوب و استانداردهای جهانی فاصله زیادی وجود دارد اما در شرایط کنونی توجه به سلامت شهروندان در کشور رکورد جدیدی است که در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری مهاباد با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی و غالب شدن فرهنگ خرید اقلام ارزان قیمت در جامعه گفت: کارشناسان بهداشت محیط باید بیشتر مراقب باشند تا افراد سودجو از این فرصت استفاده نکنند و سلامت جامعه را به خطر نیاندازند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز گفت: با توجه به شروع فصل گرما مساله تامین آب سالم و بهداشتی و مواد غذایی نیازمند توجه بیشتر است و ارگان های مختلف باید در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهند.
سامرند مرزنگ با اشاره به ریخته شدن فاضلاب چند روستای مهاباد به داخل آب سد افزود: این مساله از سال 1390 در این کارگروه مطرح می شود اما تاکنون راهکار عملی برای آن در شهرستان پیدا نشده و به همین خاطر این مساله به کارگروه استان ارجاع داده شده است.
وی اضافه کرد: فاضلاب روستای خانقاه در شمال شهر مهاباد، وجود دامدارهای سنتی در حاشیه شهر گوک تپه و برنامه ریزی ها برای انتقال آنها به شهرک دامداری جهادآباد، جلوگیری از ورود فضولات دامی و حیوانی به داخل رودخانه مهاباد و آلودگی ناشی از صید ماهی های گرمابی در سد مهاباد مهمترین مسایلی هستند که می تواند سلامتی شهروندان را تهدید کند.
مسوول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت مهاباد گفت: در قالب طرح سلامت نوروزی امسال 2 هزار و 800 مورد بازدید از امکان و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفت که در این بازدیدها در مجموع هفت هزار و 500 کیلوگرم موادغذایی غیرقابل مصرف کشف و ضبط شد.
قاسم امینی افزود: طرح سلامت نوروزی با همکاری شبکه بهداشت و درمان و ادارات اتاق اصناف، نظارت بر اماکن عمومی، صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، دامپزشکی و استاندارد از 20 اسفند 1397 تا 20 فروردین 1398 اجرا شد.
وی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح، کنترل بهداشتی تمامی مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی، نظافت عمومی اماکن و کنترل بهداشتی مراکز و اماکن بین راهی در راستای ارتقا سلامت شهروندان است.
وی افزود: سال گذشته در مجموع 18 مورد طغیان بیماری در این شهرستان شناسایی شده بود که با همکاری دستگاه های مختلف از گسترش آنها جلوگیری شد.
به گزارش ایرنا در ادامه این جلسه از خانواده سه اهداکننده عضو در این شهرستان به مناسبت هفته سلامت قدردانی شد؛ مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
3020/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.