ارومیه ازجمله شهرهای مهم و تاریخی ایران درشمال غرب کشور واقع شده و دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی فراوان می باشد که ازجمله اماکن تاریخی ارومیه میتوان به مجموعه بازار قدیمی و سنتی آن اشاره کرد .

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی بازار ارومیه در بخش جنوب شرقی شهر و در بافت قدیمی ارومیه ، مابین خیابان امام و بعثت واقع شده است .

قدمت این بازار قدیمی و سرپوشیده به دوران صفویه برمی گردد و در خرداد سال ۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این بازار تاریخی، مجاورت آن با مسجد اعظم ارومیه است، سردر ورودی اصلی بازار ارومیه از طرف مسجد اعظم، یکی از زیباترین جلوه‌های قدیمی معماری ایران است که سبک به کار رفته در احداث این بازار، منحصرا سبک ایرانی – اسلامی است که با فرهنگ مردم آن دوران همرنگی دارد .

این بازار تاریخی با مساحت 5 هکتار شامل بیش از 1000 باب مغازه و 7 تیمچه و سرای  بزرگ، 4 حمام قدیمی و یک باب مسجد (مساحت مسجد جامع شهر) است .

بازار ارومیه دارای سرا و کاروانسراهای متعددی از جمله سرای حاج ابراهیم و کاروان‌سرایی واقع در شمال مسجد جامع محل بارانداز فرش بوده، و سرای شجاع الدوله (محل بارانداز) سایر مصنوعات مورد نیاز سایر راسته‌های دیگر را تامین می‌کرد .

درهر راسته مغازه‌ها با شغل‌ها وعملکرد‌های مختلفی، مشغول به فعالیت می‌باشند؛ مس گرها، زرگران، چاقو سازان، فرش فروشان، بذر فروشان، بلورفروشان، کفاشان، عطاران، بزازان از راسته‌های پررونق این مجموعه تاریخی و نشان از وجود فعالیت عظیم در این بازار قدیمی است .

این راسته‌ها شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند و از طریق چهار سوق‌هایی به هم ارتباط پیدا می‌کنند که علاوه بر افزودن زیبایی ظاهری بازار گشت و گذار در بین راسته‌های مختلف را برای بازدید کنندگان آسان‌تر کرده و نیز در بین این راسته‌ها حمام‌های آخوند، تجلی، قائم و قراجه وجود دارد که هنوز هم استحمام برای بازاریان و مردم دراین حمام‌ها امکان‌پذیر است .

با وجود تنوع شکل طاق‌ها و گنبدها، مجموعه بازار از سادگی ویژه‌ای برخوردار است، مصالح تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر انتخاب شده و اکثرا فاقد اندود ساده گچ است .

امروزه با وارد شدن از در ورودی اصلی بازار، ابتدا مغازه‌های لبنیات فروشی به چشم می‌خورند و بعد می‌توان وارد راسته زرگرها شد. با گذشتن از این راسته فرش‌های ابریشمین اصیل در بازار شهر توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند .

بازار عطاران و بوی ادویه جات هوش از سر رهگذر می برد و تنوع رنگ ها جلوه خاصی به معماری سنتی در بازار داده است.

  اگر چه بخشهایی از بازار ارومیه امروزه نوسازی شده است اما در حال حاضر بازار ارومیه به عنوان مجموعه تاریخی شهر ارومیه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی است و علاقه‌مندان معماری و تاریخ و هنر را در این شهر با خود همراه می‌کند .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.