سرهنگ مالکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند بلکه برای افرادی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: همه موادی که در نارنجک، ترقه، منور و سایر مواد آتشزا و محترقه استفاده می شود از مواد منفجره هستند که به علت خطرناک بودن می تواند صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
وی توصیه کرد تا از نگهداری این مواد حتی به مقدار بسیار کم در منزل، زیرزمین و محل کار خودداری شود.
وی بیان کرد: افراد از حمل مواد محترقه و آتش گیر حتی به مقدار بسیار کم در جیب لباس و کیف خودداری کنید تا آسیبی برای خود و دیگران نرسد.
وی افزود: افراد بقایای مواد آتش بازی را بلافاصله جمع آوری نکنند و بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را جمع آوری کنند.
وی اضافه کرد: همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب در دسترس داشته باشید.
وی افزود: مواد آتش بازی را از محل های مطمئن خریداری کنند و این مواد را از دست فروش تهیه نکنند.
مالکی اظهار داشت: کودکان به هیچ عنوان نباید از مواد محترقه استفاده نمایند و این مواد را به طرف افراد دیگر پرت کنند و مواد آتش بازی را در جیب خود بگذارند زیرا ضایعات جبران ناپذیر به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: مردم مواد محترقه را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهند زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.
وی همچنین از مردم و جوانان خواست از نزدیک شدن به موادی که برای انفجار یا احتراق آماده کرده اند دوری کنند چون خطر از دست دادن عضوی از بدن و یا مرگ را به همراه خواهد داشت.
مالکی گفت: هر ساله شاهد حوادث رقت آوری در ایام چهارشنبه سوری از جمله سوختگی ها شدید، از دست دادن چشم یا پاره شدن پرده گوش هستیم و افراد نباید نسبت به این مواد سهل انگاری کنند.
وی افزود: مردم از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه ها و خیابان ها خودداری نمایند.
وی همچنین از شهروندان درخواست کرد تا از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل خوداری کنند.
وی افزود: از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش گیر و از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و غیره بر روی آتش خودداری شود.
وی اضافه کرد: وجود یک کپسول خاموش کننده آتش پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است و در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد.
وی از مردم خواست قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.
وی همچنین از صاحبان فروشگاه های مواد شیمیایی و رنگ فروشی ها خواست از فروش هر گونه مواد آتشزا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان به صورت کامل خودداری کنند.
6009/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.