به گزارش ایرنا، کشاورزان و تولید کنندگان برتر مهاباد شامل محمدامین اوطمیشی بهره بردار نمونه کشوری در بخش شبکه آبیاری و زهکشی، 10 نفر کشاورز نمونه استانی و 39 نفر کشاورز نمونه شهرستان بودند.
این کشاورزان در بخش های زراعت، باغات، دام و طیور، آبیاری تحت فشار، تولید نهال، مرتع داری و آبخیزداری جزو تولیدکنندگان برتر استانی و شهرستانی بودند.
فرماندار مهاباد در این آیین گفت: دولت تدبیر و امید عزم خود را برای حمایت بیشتر از بخش کشاورزی و کمک به بهبود معیشت کشاورزان جزم کرده است.
ایرج شجاعی افزود: حمایت های دولت در قالب طرح های بیمه ای، پرداخت تسهیلات بانکی با بهره کم و افزایش قیمت محصولات کشاورزی صورت می گیرد و این امر می تواند آینده روشنی برای بخش کشاورزی کشور باشد.
وی اضافه کرد: کشاورزان با تحقق امنیت غذایی در ایران نقش مهمی در ایجاد امنیت و آرامش ایفا کردند و ایران در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی دارای رتبه های پنجم و ششم جهانی قرار دارد.
وی اظهار داشت: کشاورزان مهابادی نیز هر سال جزو تولید کنندگان برتر کشوری و استانی هستند و این امر نشان می دهد که کشاورزان ما در استفاده از تکنولوژی و علم پیشتاز هستند.
فرماندار مهاباد با اشاره به وجود بیش از پنج هزار و 800 چاه مجاز و غیرمجاز در این شهرستان افزود: با استفاده از این چاه ها سالانه بیش از 100 میلیون مترمکعب آب از ذخایر زیرزمینی برداشت می شود و 95 میلیون مترمکعب آب نیز از سد مهاباد برای آبیاری دشت شهرویران رهاسازی می شود.
شجاعی گفت: هم اکنون هفت هزار هکتار از اراضی آبی مهاباد به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده و سهم بکارگیری سامانه های نوین آبیاری در این شهرستان 25 درصد و در حدود 2 برابر میانگین استان است.
امام جمعه مهاباد نیز در این آیین گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی استفاده از تکنولوژی پیشرفته در بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات است.
ماموستا عبدالسلام امامی افزود: در رژیم طاغوت، کشاوران ما هیچ گونه ابزار و تکنولوژی پیشرفته ای در اختیار نداشتند و نمی توانستند به خوبی از منابع خدادادی کشور برای افزایش تولید استفاده کنند.
وی یادآور شد: در حالی که جمعیت ایران تنها یک درصد جمعیت جهان است اما هشت درصد منابع طبیعی جهان در این کشور قرار داد و این امر فرصت مناسبی برای بهره وری بیشتر از منابع طبیعی است.
ماموستا امامی از کشاورزان خواست از مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و سموم خودداری کنند تا غذایی سالم و مفید را به مردم عرضه کنند.
وی از تشکُل های کشاورزی و مسوولان دولتی نیز خواست برای کمک به معیشت کشاورزان سازوکاری ایجاد کنند که دست واسطه ها از دسترنج کشاورزان کوتاه شود.
مدیر جهادکشاورزی مهاباد نیز در این مراسم گفت: امسال کشاورزان این شهرستان با همکاری مسوولان 25 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کردند.
رسول سعیدیان افزود: کشاورزان این شهرستان با تجهیز 7.5 هکتار از مزارع و باغات خود به سامانه های نوین آبیاری قطره ای و بارانی و کاشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم به جای محصولات آب بر نقش مهمی در صرفه جویی در مصرف آب ایفا کردند.
وی اضافه کرد: در این شهرستان 81 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی وجود دارد که 56 هزار هکتار ان به صورت دیم و 25 هزار نیز به صورت آبی کشت می شود.
وی با اشاره به دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مهاباد نیز گفت: در این شهرستان 144 واحد گاوداری شیری صنعتی و روستایی، 82 واحد مرغداری، سه کارخانه فعال بخش لبنیات و فراوری شیر، هفت واحد گلخانه ای با مساحت 23 هزار مترمربع و چهار سیلوی ذخیره گندم به ظرفیت 202 هزار تُن وجود دارد.
در این مراسم همچنین از خانواده مرحومه «خیال عبدالله زاده» از تولیدکنندگان برتر استانی در زمینه تهیه و فرآوری گیاهان دارویی قدردانی شد.
سال گذشته نیز از بین کشاورزان مهابادی از «ابوبکر نورافشان» و «حسن آزرده» به عنوان کشاور برتر ملی در زمینه تولید جو دیم و بهسازی آبیاری تجلیل شده بود.
شهرستان مهاباد بیش از 81 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در جنوب آذربایجان غربی است.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.