احمد بهرامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار روستایی علیه بیماری هاری آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از یکهزار قلاده سگ در تکاب تحت پوشش واکسیناسیون هاری قرار گیرد.
وی بیان کرد: در راستای مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام، شبکه دامپزشکی تکاب در یک برنامه زمان بندی شده، اقدام به واکسیناسیون سگ های موجود در واحدهای روستایی کرده و این طرح هم اینک در حال اجراست.
رییس شبکه دامپزشکی تکاب ادامه داد: بیماری هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که در صورت بروز، امکان درمان آن تقریبا وجود ندارد.
بهرامی افزود: عامل بیماری هاری ویروسی بوده و سگ سانان یکی از مستعدترین و حساس ترین دام ها به آلودگی و انتقال آن به سایر حیوانات هستند.
وی با بیان اینکه این ویروس در تمام موجودات خونگرم از جمله انسان می‌تواند موجب بروز بیماری شود، افزود: ویروس هاری از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن می شود و شروع به تکثیر می‌کند.
رییس شبکه دامپزشکی تکاب بیان کرد: این شبکه به عنوان متولی مبارزه با بیماری های مشترک قابل انتقال از دام به انسان، هر سال سگ های صاحب دار دامداران و روستاییان را مایه کوبی می کند.
بهرامی گفت: از دامدارن و ساکنان روستاها درخواست می شود با اکیپ های مایه کوب دامپزشکی همکاری کنند.
به گزارش ایرنا هاری یک بیماری ویروسی است که تمام حیوانات خون گرم و انسان ها را می تواند درگیر کند و تاثیر اصلی آن بر روی دستگاه عصبی بوده و در صورت درگیری 100 درصد کشنده است.
بیش از 36 هزار نفر از جمعیت 81 هزار نفری تکاب در روستاها ساکن هستند و از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند؛ در این شهرستان بیش از 300 هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد.
7514/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.