به گزارش خبرنگار ایرنا، نژاد جهانی عصر روز سه شنبه در نخستین مجمع سلامت سردشت افزود: این تصمیم در راستای محرومیت زدایی و کاهش مشکلات بهداشتی درمانی روستاییان در مناطق مختلف این شهرستان اتخاذ شده است.
وی در رابطه با نگاه خیّران و سرمایه گذاران به حوزه بهداشت و درمان اضافه کرد: حوزه درمان از بخش هایی است که با وجود منافع مادی برای فعالان در این حوزه، خلاها و کمبودهای دولت در سایر مناطق را جبران می کند.
وی با بیان اینکه شاخص جمعیتی برای تخصیص بودجه معیار مناسبی نیست، بیان کرد: تحلیل شاخص ها برای توسعه شهرستان ها معیار مناسبی نبوده و باید در این خصوص به میزان پراکندگی، دسترسی به مراکز جمعیتی، توزیع امکانات توجه ویژه ای شود تا شهرستان ها بر اساس یک خط عادلانه و انعطاف پذیر سنجیده شوند.
رییس مجمع سلامت سردشت یکی از چالش های سرمایه گذاران در حوزه بهداشت و درمان را نداشتن مهارت های پزشکی عنوان کرد و افزود: تجربه های ارزنده ای در این خصوص وجود دارد که برای موفقیت باید از مشاوران پزشکی کمک بگیرند.
امام جمعه سردشت نیز در این مجمع گفت: دین مبین اسلام امنیت و سلامتی را از بزرگترین نعمت ها معرفی می کند که وجود آنها مرهون جانفشانی های نیروهای امنیتی و فعالان در عرصه سلامت است.
ماموستا محمد واوی با بیان اینکه هیچکدام از شریعت های آسمانی و مکاتب به اندازه اسلام به حوزه بهداشت توجه نکرده است، افزود: اسلام نسبت به 2 مقوله بهداشت و سلامت تاکید بسیار دارد و در آموزه های دینی ما پیشگیری همواره بر درمان ارجحیت داشته است.
وی اضافه کرد: توصیه های دینی چنانچه در زندگی مردم جاری و ساری شود سبب کاهش بیماری ها و سلامتی جسمی و روانی مردم خواهد شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت نیز در این جلسه اظهار داشت: پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرقابل کنترل با استفاده از واکسیناسیون یکی از اولویت های بهداشتی در سطح منطقه است که هم اکنون با ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی این شهرستان خوشبختانه موردی از مرگ و میر در این رابطه وجود ندارد.
عباس اسماعیل ثانی علت های اصلی مرگ و میر در این شهرستان را بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و حوادث و سوانح جاده ای عنوان کرد و افزود: برای کنترل و پایش بخشی از آنها نیازمند اجرای برنامه های بهداشتی، غربالگری، آگاهی و توانمندی خانوارها و مشارکت سایر ادارات و سازمان های مردم نهاد و ارگان ها هستیم.
وی به شرح وظایف مجمع سلامت شهرستان پرداخت و بیان کرد: تهیه سیمای این شهرستان، بررسی اولویت ها و تعیین گفتمان، خانه های مشارکت مردمی و تعریف کانون سلامت محلات از مهم ترین وظایف این مجمع است.
در این مجمع بیانیه مجمع سلامت سردشت نیز قرائت و بر عملی کردن هرچه بهتر گفتمان اصلی مجمع سلامت استان مبنی بر سلامت برای همه، همه برای سلامت و لزوم همکاری هر چه بهتر دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خیرین با شبکه بهداشت و درمان جهت ارتقای بستر سلامت آحاد جامعه تاکید شده است.
دف نوازی و مولودی خوانی و همچنین اهدای تندیس یادبود سلامت به خیرین و اصحاب رسانه فعال در عرصه بهدات و سلامت شهرستان از جمله برنامه های دیگر این مراسم بود.
بر اساس گزارش ایرنا، مجمع سلامت کشور در سال 1395 تشکیل و شعبه ای از آن نیز در سردشت در آبان سال 1397 شروع به کار کرد.
مجمع سلامت با استفاده از ظرفیت دستگاه های اداری موثر بر امر سلامت، تشکل های غیردولتی، بخش عمومی، شخصیت های متخصص، خیرین امر سلامت و به عنوان شرکای سلامت در هر شهرستان تشکیل می شود.
این مجمع هر ساله یکبار تشکیل و با رای اعضا هیات رییسه و بازرسان انتخاب می شوند.
7562/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.