عبدالله فتح الله زاده روز شنبه در جلسه هماهنگی بررسی وضعیت شروع کشت پاییزه در آذربایجان غربی افزود: تاکنون 550 هزار تن گندم و 31 هزار تن بذر گندم از کشاورزان خریداری شده است.
وی ادامه داد: بالاترین میزان خرید تضمینی گندم تا امروز به ترتیب در شهرستان های بوکان، نقده و ارومیه بوده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی تولید گندم در سال زراعی جاری 620 هزار تن است، افزود: میزان ریزش محصول در سال جاری در استان پنج درصد و در کشور 5.8 درصد بود.
وی با اشاره به اینکه در 33 هزار و 760 هکتار از مزارع گندم استان مبارزه با آفت سن صورت گرفته است، اضافه کرد: در 162 هزار و 458 هکتار مبارزه با علف هرز و در یکهزار و 600 هکتار مبارزه با ملخ انجام شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تولید کلزا گفت: در سال جاری هشت هزار و 198 تن کلزا تولید شد که افزایش بیش از 100 درصدی نسبت به سال گذشته داشت.
وی ادامه داد: ارزش کلزای خریداری شده در استان امسال بیش از 222 میلیارد ریال است که تمام این بها به زارعان پرداخت شده است.
فتح الله زاده افزود: میانگین تولید کلزا در استان 300 کیلوگرم در هکتار و بالاتر از میانگین کشوری است.
وی بیان کرد: متوسط تولید کلزا در استان 2.5 تن در هکتار است که این رقم در کشور 2.2 تن است.
وی با بیان اینکه 40 درصد کلزای استان در شهرستان پلدشت تولید و خریداری شده است، افزود: شهرستان های پلدشت با تولید سه هزار و 349 تن، نقده با تولید یکهزار و 820 تن و بوکان با تولید یکهزار و 260 تن بیشترین تولید و خرید کلزای استان را در سال زراعی جاری به خود اختصاص داد.
به گزارش ایرنا گندم و کلزا از محصولات استراتژیکی است که باید نسبت به ترویج کشت و افزایش تولید آن اقدام شود.
آذربایجان غربی با تولید سرانه 2 تن محصولات کشاورزی از استان های قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور است.
سرانه مصرف در استان 700 تا 800 کیلوگرم به ازای هر نفر بوده و میزان صادرات نیز 1.2 تن در سال به استانهای دیگر و خارج از کشور است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.