به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با برخورداری از 700 هزار تا یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت یکی از استان های مستعد کشت انواع محصولات کشاورزی است و سالانه بیش از 50 درصد از اراضی این استان به کشت گندم اختصاص می یابد.
یکی از برنامه های جهاد کشاورزی در استان جهت جلوگیری از کشت مستمر گندم در مزارع برای بهبود کیفیت محصول، تنوع در کشت و کشت های جایگزین است که دانه روغنی کلزا به سبب داشتن قابلیت های مناسب از این جهت در برنامه این سازمان جای گرفته است.

** طرح خودکفایی و حمایت از کشت کلزا
طرح 10 ساله خودکفایی دانه روغنی از سه سال قبل در کشور شروع شده است و جهاد کشاورزی از افزایش سطح کشت این محصول حمایت می کند.
یکی از دیگر عوامل ضرورت توسعه کشت کلزا، نیاز کشور به این محصول است و سالیانه 90 درصد دانه روغنی و مواد اولیه کارخانجات روغن خوراکی کشور وارد می شود و هر سال برای این منظور چهار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.
علاوه بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفت ها، درآمد 2 برابری از هر هکتار نسبت به کشت گندم و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزاست.
علاوه بر حمایت وزارت جهاد کشاورزی از بهره برداران کشت کلزا از طریقتوزیع بذر یارانه ای، تمام محصول نیز در به صورت تضمینی با نرخ 28 هزار ریال خریداری می شود و در استان آذربایجان غربی امسال 10 مرکز خرید برای این محصول راه اندازی شد.

** سازگاری با شرایط اقلیمی
کلزا از جمله محصولات کشاورزی است که در اواخر تابستان و اوایل پاییز به صورت آبی کشت می شود و این فصل کشت در آذربایجان غربی متقارن با شروع بارش های پاییزه است.
کلزا در این فصل تنها برای رویش نیاز به آبیاری دارد و بارش های پاییزه باعث رشد بوته می شود تا جایی که گیاه بتواند سرمایه زمستانه را تحمل کند.
اوج رشد و شکوفایی کلزا در فصل بهار است؛ فصلی که در آذربایجان غربی به خاطر بارش بهاره بویژه در سال های پربارش مزارع تنها از آب حاصل از بارش تغذیه می کند.
در این فصل حتی اگر بارش ها هم مناسب نباشد، به سبب پرآب بودن رودخانه ها و چشمه ها و سرریز شدن سدهای استان، از نظر آبیاری مشکل چندانی وجود ندارد.
مزارع طلایی رنگ کلزا در این فصل (اردیبهشت و اوایل خرداد) زیبایی خاصی نیز به دشت های وسیع آذربایجان غربی می بخشد که می تواند نظر عاشقان طبیعت را به سوی خود جلب کند.
برداشت مکانیزه کلزا به عنوان نخستین محصول کشاورزی در آذربایجان غربی و در اواخر خرداد و اوایل تیر ماه صورت می گیرد و محصول تولید شده به مراکز خرید تحویل داده می شود.
برخی از کشاورزان از این فرصت استفاده می کنند و مزارع را پس از برداشت برای کشت صفی جات و سبزیجات مختلف نیز مهیا کرده و می تواند در سال 2 بار محصول را برداشت کنند.

** افزایش درآمد حاصل از کشت کلزا تا 180 میلیارد ریال
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی جاری چهار هزار و 500 هکتار از مزارع آذربایجان غربی به کشت کلزا اختصاص یافته بود و بیش از هشت هزار تُن محصول در استان برداشت شد.
اسمعیل کریم زاده افزود: با توجه به خرید تضمینی کلزا، بهای محصول تولید شده استان در حدود 180 میلیارد ریال بود و از این مبلغ تنها 10 میلیارد ریال از مطالبه کلزاکاران استان باقی مانده است.
وی یادآور شد: امسال به دلیل سرمازدگی، بارش تگرگ و رشد علف های هرز 300 هکتار از مزارع کلزای استان قابلیت برداشت محصول را نداشت.
وی با اشاره به حمایت های جهاد کشاورزی استان از کشت این محصول افزود: برنامه ابلاغی برای سال زراعی آینده «97-98» افزایش سطح زیرکشت این محصول به هشت تا 10 هزار هکتار است.
کریم زاده گفت: هم اکنون مقدمات اولیه کشت این محصول فراهم شده و بذر و سایر نهاده های مورد نیاز کشاورزان برای کشت این محصول در استان تامین شده است.
یکی از مشکلات عمده کشت کلزا در آذربایجان غربی، وارداتی بودن بخشی از بذر آن، آشنا نبودن کشاورزان با این محصول، ضرورت نیاز به تحقیقات میدانی برای گونه های سازگار با شرایط اقلیمی آذربایجان غربی و تمایل بیشتر کشاورزان برای کشت محصولات معمول از جمله چغندرقند و نخود و سایر حبوبات است.
با توجه به اهمیت آب در کشور به بویژه در آذربایجان غربی با توجه به روند خشک شدن دریاچه ارومیه، تغییر نگرش و روش کشاورزان در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لازم در راستای سیاست های کلی ستاد کشوری احیای دریاچه ارومیه برای طرح های نکاشت و ممانعت از کشت محصولات آب بر مانند چغندرقند و سیب زمینی، ترویج فرهنگ کشت کلزا نیز مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
به گزارش ایرنا کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است.
دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
سالانه بیش از 55 میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از 300 هزار تن در سال برآورد می شود که این رقم نیز در سال های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.
3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.