به گزارش ایرنا محمدمهدی شهریاری شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی افزود: این شهرستان می تواند با همت شهروندان، هنرمندان و اندیشمندان، مشتاقان فرهنگ را به سوی خود فرا بخواند.
وی برگزاری همایش شمس و مولانا را نقطه بازگشتی به دوران تمدن باشکوه شهرستان تاریخی خوی عنوان کرد و گفت: اهمیت این شهرستان در تاریخ چنان است که منزلگه مارکوپولو و بسیاری دیگر از سیاحان و مستشرقان غربی بوده و با وجد و عظمت زمانه خویش، همواره بر تارک سفرنامه‌ها و آثار آنان نقش بسته است.
وی وجود شخصیت شمس در خوی را به عنوان پایتخت عرفان و موسیقی مقامی و فولکلور مناطق ایران عنوان کرد و افزود: اکنون زمان آن است که به ‌صورت خاص بتوانیم از این سرمایه بی‌نظیر برای نزدیکی دل‌ها، گسترش ارتباطات بین فرهنگی، توسعه و ترویج فرهنگی و همچنین افشاندن بذر دوستی، صلح و انسانیت همان‌گونه که شمس و مولانا بر آن مذهب و سلوک بودند، استفاده کنیم.
استاندار آذربایجان غربی خوی را گل سرسبد گلستان فرهنگ و تمدن شمال غرب ایران عنوان کرد و افزود: وجود شمس نقطه عطف و نعمتی بی‌نظیر برای رونق و شکوفایی گردشگری و فرهنگی این خطه زیبا و فرهیخته است.
وی افزود: این ظرفیت ممتاز باید برای شناساندن افکار و جنبه‌های شخصیتی آن عارف فرزانه و تأثیر و تأثر این پیر و مراد مولانا و همچنین برکات و آثار وجود او در توسعه فکری، معنوی، ادبی، عرفانی و همچنین اشاعه صنعت فرهنگی و گردشگری در این دیار به نحو مطلوب استفاده شود.
وی گردهم آوردن اندیشمندان و صاحبان فرهنگ و ادب و هنر 2 شهر قونیه و خوی حول عرفان و اندیشه شمس و مولانا را سرحلقه وحدانیت وجودی پروردگار دانست و گفت: این کار خود بابی بر آفرینش و زایش آثار ماندگار فکری و عرفانی است.
وی افزود: 2 شهر خوی و قونیه و 2 لوء لوء بی‌همتای ادب و عرفان را می توان با طراحی برنامه‌های مشترک فرهنگی و گسترش زمینه‌های فکری، چون روحی واحد در 2 جسم تجسم کرد.
به گفته شهریاری، توسعه بر شانه‌های تفکر و فرهنگ استوار است و بدون سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی از توسعه جز رشدی خطی و موقتی اثری نخواهد ماند.
وی فرهنگ و اندیشه را شاه ‌بیت مسیر حرکت و چشم‌انداز غایی دولت تدبیر و امید بیان کرد و اظهار داشت: بدون توسعه فرهنگی، توسعه گردشگری و توسعه سیاسی، رشد و پیشرفت ماندگار و پایداری نخواهد بود.
به گزارش ایرنا 100 مقاله از مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور به دبیرخانه همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی ارسال شده بود ‌که 44 مقاله از این تعداد در کتاب مجموعه مقالات همایش چاپ می شود.
جشنواره ملی آیین ها، آواها و نمادها نیز همزمان با برگزاری این همایش بین المللی برگزار شد؛ در این فستیوال 46 اثر از بین 138 اثر ارسالی به این بخش به مرحله داوری راه یافته بود که 9 اثر برگزیده جهت اجرا انتخاب شد.
آیین افتتاحیه این همایش نیز با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود.
هفتم مهرماه در تقویم کشور به نام روز ملی شمس تبریزی نامگذاری شده است؛ تقارن این روز در سال های گذشته با ماه محرم ملاحظه های به حق و خاص را در اجرای برنامه های مفرح برای میهمانان داخلی و خارجی به همراه داشت اما امسال با تصمیم هیات مدیره تولیت شمس تبریزی این برنامه‌ها در فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر برگزار شد.
'شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی' بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.
کتاب 'تماشای خورشید' نیز که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از 'مقالات شمس' بود، توسط 'بهنام رجب پور' و 'حسین صبوری' با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به زندگی شمس، به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال 604 در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.
مولوی در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.
7123/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.