دکتر وحید مثمر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با صدمه عروق خونی پلاکت ها در محل صدمه تجمع یافته و به طور موقت محل صدمه را ترمیم می کنند.
وی با بیان اینکه پلاکت فرزیس روشی برای جمع آوری پلاکت های خون است، ادامه داد: در پلاکت فرزیس خون توسط دستگاه از اهدا کننده گرفته و با یک ماده ضد انعقاد مخلوط می شود تا مانع از لخته شدن خون شود.
مثمر گفت: در روش قدیمی، پلاکت از خون کامل تامین می شد ولی در این حالت برای تامین پلاکت های مورد نیاز یک بیمار باید از خون 10 اهدا کننده استفاده شود این در حالی است که در روش جدید فقط از یک اهدا کننده پلاکت درافت می شود.
وی با بیان اینکه در پلاکت فرزیس فقط بخش بسیار کوچکی از پلاکت های بدن جمع آوری می شود و خطر خونریزی وجود ندارد، افزود: دستگاه پلاکت فرز به طور خودکار پلاکت ها را جدا کرده و پلاسما و سلول های خونی باقیمانده را به اهدا کننده باز می گرداند، این مراحل به طور متوسط در حدود 1 ساعت طول می کشد.
مدیرکل پایگاه انتقال خون آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه قبل از اهدا از داوطلبان جهت مشخص شدن کافی بودن اندازه پلاکت نمونه گیری می شود، خاطرنشان کرد: بدن انسان قادر است پلاکت از دست رفته را طی 48 ساعت جایگزین کند.
وی شرایط اهدا پلاکت را مشابه شرایط لازم برای اهدا خون برشمرد و گفت: داشتن حداقل 18 سال، نداشتن سابقه بیماری های مزمن، مصرف نکردن بعضی داروها مثل آسپرین، نداشتن رفتارهای پرخطر و اعمال دندان پزشکی در یک هفته گذشته از جمله این شرایط است.
مثمر تاکید کرد: در طول یکسال امکان اهدا 48 واحد پلاکت به روش آفرزیس وجود دارد به شرط اینکه بین دو اهدا کمتر از 48 ساعت نبوده و در طول هفته نیز بیش از دو هفته نیز نباید بیش از دو بار پلاکت اهدا کرد.
وی با اشاره به اینکه پلاکت های مورد استفاده در مناطق اقلیمی مختلف شرایط سازگاری بهتری با جامعه محلی دارد، مشارکت مردم استان در این امر خداپسندانه را خواستار شد.
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.