به گزارش این پایگاه خبری و اطلاع رسانی، سوال اینجاست که پس از نوروز97 با پدیده دستفروشی چه باید کرد؟ در این میان بیش از شهرداری، اصناف گله مند هستند، آنها معتقدند که دستفروشان در حالی به کسب درآمد می پردازند که هیچ گونه نظارت و پرداخت مالیاتی را متحمل نمی شوند.
'کنار وانتی پر از میوه دستانش را به هم می مالد، سوز سرما اذیتش می کند و برای گریز از سرما بر فریادهای مشتری پسند خود افزوده و به چپ و راست حرکت می کند، در کنارش و در آنسوتر ردیفی از وانت نیسان هایی صف بسته اند که کنارشان جوانانی از صبح تا شب در میان برف و سرما حداقل ها در زندگی را فریاد می زنند.
جلال یکی از این جوانان است، تحصیل کرده اما از بد روزگار و نبود کار و کسب در وانتی که پدرش برای او تهیه کرده به فروش موز مشغول است؛ می گوید:' از سر اجبار به این حرفه روی آورده ام، هزاران نفر مثل من در این حرفه مشغول هستند و هر روز هم بر تعدادشان افزوده می شود.
چاره ای نیست، کتاب و جزوه دانشگاهی به کارمان نیامد، شغل و حرفه ای هم در نوجوانی یاد نگرفتیم ، تنها رانندگی بلد بودیم و در کنارش اندک فریادی و حالا شدیم میوه فروش وانتی.
مجبوریم به ادامه این وضعیت، زندگی سخت است، حتی این حرفه هم هر روز سخت تر می شود، هر روز بر تعداد وانت هایی که در خیابان های شهر به فروش میوه و اجناس دیگر می پردازند افزوده می شود، اگر اول صبح از خانه بیرون نزنی جاهای مناسب و پرمشتری شهر را از دست خواهی داد، تازه بر این مشکل تعقیب و گریز و قایم موشک بازی را نیز باید اضافه کرد.'
متنی که خواندید روایتی بود از زندگی افرادی که در اثر معضلات اجتماعی که گریبان جامعه را گرفته است برای گذران زندگی به فرش محصولات به روش های غیر معمول و بدون ضابطه می پردازند.
پدیده ای که امروز به عنوان دستفروشی شناخته می شود. پدیده ای که با نزدکی شدن به روزهای نوروز شاهد گسترش آن هستیم.
هر چند در گوشه و کنار شهر همچون شهرک باغمیشه صحنه های این چنینی را زیاد دیده ایم.
موضوع دست‌فروشی، موضوع جدیدی نیست اما گسترش و رشد دست‌فروش‌ها همگام با توسعه شهری و تطابق نداشتن رفتار آنها با قواعد شهرنشینی مدرن باعث شده است تا بیش از آنکه به چشم ترحم به دست‌فروش‌ها نگاه شود، به چشم مزاحم به آنها بنگرند.
همین مساله باعث شده که بر اساس قوانین ماموران و ضابطان شهرداری در جهت جمع آوری و برخورد با دستفروشان می پردازند. برخوردهایی که که صحنه های زشت و تلخ را در کوران مشکلات جامعه خلق کرد که احساسات شهروندان را جریحه دار می کند و حتی کار به تسویه حسابهای سیاسی هم کشیده شد.
در حالی که تاثیر مشکلات اقتصادی بر روی افراد کم دارآمد جامعه بیش از پیش خود را نشان می داد و همگان از تاثیرات سوء برخوردهای قهری با پدیده دستفروشی سخن می گفتند، امام جمعه تبریز که در مدت حضورش با تصمیمات و حرکات های خارق العاده خبر ساز شده بود این بار هم با توصیه مسئولین امر در آذربایجان شرقی به عدم برخورد مقطعی با دستفروشان تا نوروز 97، از بروز اتفاقات تلخ در آذربایجان جلوگیری نمود.
اما سوال اینجاست که پس از نوروز 97 چه باید کرد؟ در این میان بیش از شهرداری، اصناف گله مند هستند، آنها معتقدند که دستفروشان در حالی به کسب درآمد می پردازند که هیچ گونه نظارت و پرداخت مالیاتی را متحمل نمی شوند.
چرا که برخی از کالاهایی که این افراد عرضه می کنند به صورت قاچاق و بدون ضابطه وارد کشور شده است و تایید صحت آنها را هیچ نهادی بر عهده نمی گیرد.
معاون خدمات شهری شهرداری تبریز چندی پیش در گفتگو با تبریزبیدار از ضرورت ساماندهی دستفروش ها با عنوان فروشندگان سیار در مکان های مشخص سخن گفت و در این زمینه از طرحی سخن گفت که بر اساس آن دستفروشها در بازارهای محلی با نظارت شهرداری اقدام به فروش محصولات خود نمایند طرحی که به صورت آزمایشی در بازار شب عید تبریز در محل بیمارستان سابق خیریه در خیابان شریعتی شمالی تبریز با حضور 250 نفر دستفروش اجرا شد.
طرحی که در دیگر کلانشهرها از جمله تهران با تجربه ای نسبتا موفق همراه بوده است.
آنچه مشخص است هماهنگی مسئولین و همکاری مردم برای ضابطه مند کردن پدیده دستفروشی می تواند هم نگرانی های قانونی شهرداری ها را حل نماید و هم اصناف را،و از سوی دیگر از بروز صحنه های دزد و پلیسی و منزجر کننده جلوگیری نمیاد. تا این افراد با خیال راحت و در پناه قانون به کسب رزق و درآمد بپردازند.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.