کریم مهری روز شنبه در همایش روز مهندسی در تبریز این مهندسی مجدد را در راستای پویایی این سازمان ضروری دانست .
وی با اشاره به استخدام 500 مهندس ناظر کشاورزی در استان در جهت افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش تولید، گفت: هر چند این نیروها انرژی جدیدی به این بخش وارد کرده اند اما برخی توقعات از جمله انتظار فعالیت در مرکز استان خواسته ای غیر عملی است.
مهری با اشاره به نقشی که مهندسان کشاورزی در اجرای طرح پهنه بندی دارند، اظهارکرد: توسعه متوازن و افزایش ضریب بهره وری نیازمند ترویج دانش روز از طریق این نیروها است.
وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید محصولات راهبردی از طریق خرید تضمینی از رویکردهای دولت در بخش کشاورزی و همسو با سیاست های
اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: همراهی یکایک افراد در جهت تحقق برنامه های ترویجی بخش کشاورزی در جهت شکوفایی و توسعه این بخش ضروری دانست.
رئیس سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی هم در این همایش با اشاره به اینکه امنیت غذایی جزو اولویت های دولت است، گفت: بخش کشاورزی در این راستا وظیفه مهمی دارد.
شهرام شفیعی اظهارکرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، بحران آب و محدودیت و خرد بودن اراضی کشاورزی، افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش تولید ضروری است .
وی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته قوانین لازم در جهت مهندسی سازی فرایند تولید در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تدوین شده است، گفت: چالش اصلی موجود همراه سازی بهره برداران در جهت انتقال فناوری های جدید به مزرعه است.
شفیعی با اشاره به اینکه خرد بودن اراضی امکان افزایش ضریب مکانیزاسیون را با مشکل مواجه می کند، گفت: در عین حال در استان آذربایجان شرقی گام های موثری در این جهت برداشته شده و ضریب مکانیزاسیون به 1.7 اسب بخار رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: محدودیت در انتقال دانش روز تنها مربوط به اراضی زراعی و باغی نبوده و برخی واحدهای صنعتی فعال در حوزه کشاورزی هم امکان استفاده از فناوری های روز را ندارند و ساختارشان باید اصلاح شود.
این همایش که همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، با تجلیل از تعدادی از مهندسان و بهره برداران بخش کشاورزی استان همراه بود.
سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در سال 1380 تاسیس شده و در زمان حاضر که چهارمین دوره فعالیت خود را سپری می کند، حدود 13 هزار عضو دارد .
تلاش در جهت گسترش سطح دانش و فناوری های جدید در بخش کشاورزی، حمایت از حقوق صنفی مهندسان کشاورزی و ساماندهی اشتغال مهندسان از اهداف این سازمان است.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.