رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز از انتخاب مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) به عنوان فعال‌ترین مرکز تزریق TPA به بیماران استروک (سکته مغزی) در کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مهدی فرحودی با بیان این مطلب اظهار کرد: از زمان اجرای طرح تزریق TPA به بیماران استروک، ۴۹۳ تزریق در این مرکز انجام شده و متوسط زمان رساندن بیمار به اورژانس ۱۹ دقیقه، وضعیت بیماران ثبت شده یک هزار و ۲۷۹ مورد است.
وی با ارائه‌ی گزارش عملکرد سالانه‌ی برنامه‌ی 724 سکته‌ی مغزی اظهار کرد: راه‌اندازی سیستماتیک ترومبولتیک تراپی از خرداد ۹۰‌، برگزاری اولین کنگره‌ی بین‌المللی استروک در تبریز، اجرای برنامه‌ی ملی ۷۲۴ استروک و کارگروه‌های ملی، تدوین شناسنامه‌ی خدمات استروک، تعریف بیمارستان‌های ۷۲۴، تدوین شناسنامه‌ی استاندارد خدمات مدیریت درمان سکته حاد مغزی، طراحی سامانه‌ی کشوری بیماران استروک و وارد کردن اطلاعات بیماران و ارائه‌ی آمار ملی از جمله اقدامات انجام شده با تکیه بر اجرای این طرح به شمار می‌آیند.
وی با تاکید بر این که رزیدنت‌های بخش علوم اعصاب باید آشنایی کاملی با استروک داشته باشند، گفت: اطلاع دادن وضعیت بیمار قبل رسیدن به بیمارستان و انتقال هوایی بیماران استروک باید مود توجه رزیدنت‌های این بخش قرار گیرد.
فرحودی در ادامه با اشاره به تاریخچه‌ی تاسیس انجمن حمایت از بیماران سکته‌ی مغزی بیان کرد: اولین جلسه‌ی هیئت موسس این انجمن سال گذشته برگزار شد و برگزاری "کمپین جرات یا حقیقت" با هدف آگاهی رسانی به مردم در ارتباط با سکته‌ی مغزی و جلب مشارکت مردم و خیران از آبان ماه، ترجمه‌ی نرم افزار خطرسنج سکته‌ی مغزی، اجرای طرح رجیستری استروک، راه‌اندازی و توسعه‌ی مدل‌های تجربی استروک از جمله اقدامات این انجمن به شمار می‌آیند.
وی از راه‌اندازی بخش مراقبت‌های ویژه سکته مغزی در آینده‌ی نزدیک خبر داد و گفت: تامین کادر و نیروی متخصص این بخش، راه اندازی دستگاه آنژیوگرافی عروق مغزی و خرید نرم افزار سی تی آنژیو پس از افتتاح و راه‌اندازی از جمله مشکلاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بوده و طبق برآوردها تا سال ۲۰۳۰ میزان مرگ و میر ناشی از آن دو برابر خواهد شد. طبق آمار وزارت بهداشت نیز سکته‌ی مغزی بعد از بیماری‌های قلبی دومین علت مرگ و میر در ایران است.
فرحودی در پایان با اشاره به "رویداد تبریز ۲۰۱۸" خاطرنشان کرد: امیدواریم همزمان با شروع این رویداد، مثل همیشه اولین بوده و شاهد برتر شدن بخش cSCU پس از راه‌اندازی باشیم.
 در پایان این مراسم از فعالان برنامه‌ی ۷۲۴_سکته‌ی مغزی تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.