مهرانگیز رحمانی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: تا پایان آذرماه سال جاری تعداد 41 فقره پروانه اکتشاف معدن در استان صادر شد که در مقایسه با تمامی ادوار گذشته یک رکورد محسوب می شود.
وی افزود: این تعداد پروانه اکتشاف صادره در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 70 درصد رشد دارد.
وی اظهارکرد: آمار مذکور حاکی از ظرفیت های معدنی استان آذربایجان شرقی است و اکتشاف کنندگان و سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال کشف ذخایر جدید و کشف نشده در محدوده‌های معدنی استان هستند.
رحمانی اضافه کرد: بخش معدن ظرفیت نقش آفرینی موثری در اشتغال، تولید ناخالص ملی و صادرات داشته و در صورت اتخاذ رویکرد اولویت محور می تواند سهم مهمی در شکوفایی اقتصاد استان داشته باشد.
به گزارش ایرنا، تاکنون وجود 52 نوع ماده ی معدنی در این استان شناسایی شده که شامل کانی های فلزی از قبیل طلا، مس، آهن و منگنز همچنین کانی های غیرفلزی شامل کائولن، نفلین، زرنیح، سیلیس، پرلیت، دیاتومیت، سنگ های تزئینی و مصالح ساختمانی است.
650 معدن دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که 317 معدن فعال و 57 معدن در وضعیت تعطیلی موقت است.
آذربایجان شرقی از نظر تعداد معادن فعال پس از استان اصفهان و بالاتر از استان فارس، از نظر میزان اشتغال بخش معدن پس از استان کرمان و بالاتر از استان یزد و از نظر میزان استخراج واقعی پس از استان کرمان و بالاتر از استان تهران رتبه دوم کشوری را در هر سه مورد دارد.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.