به گزارش ایرنا، کنارگذر یا به عبارت دیگر کمربندی به عنوان یکی از محورهای ترافیکی و حمل و نقل شهری و برون شهری لازمه توسعه شهرها است و طرح ایجاد کنارگذر غربی مراغه در طول مدیریت های مختلف حاکم بر شهرداری این شهر، همواره محلی برای چالش و جدل های جناحی بوده و همین امر موجب به ثمر ننشستن طرح ها و یا نیمه تمام ماندن آنها شده است.
کنارگذر و کمربندی غربی مراغه به عنوان یکی از طرح های بزرگ عمران شهری در طول سال های گذشته، یکی از حاشیه سازترین طرح ها و در حقیقت طرحی نیمه تمام با چشم اندازی مبهم برای توسعه شهر بوده است.
طرحی که می توانست با مدیریت بهتر و راهبری مناسب، به عنوان یکی از محورهای ترافیکی برای خروج از مشکلات حاشیه شهری و رونق ترانزیت این شهرستان تبدیل شود.
عدم توجه به ادامه و تکمیل این طرح به دلایل مختلف که برخی از آنها بر عموم مردم پوشیده مانده، موجب بالارفتن سرسام آور و چندین برابری ارزش زمین های اطراف محل احداث این کناگذر در ورودی غربی شهر شده است.
امری که فقط به انتفاع برخی زمین داران و حتی خریداران املاک و اراضی موجود در حاشیه این طرح منجر شده لیکن تاکنون نفعی برای شهر و رفع مشکلات شهری نداشته است.
از زمان آغاز طرح و آیین کلنگ زنی کنارگذر غربی مراغه (10 خرداد سال 1390) تاکنون شهروندان شاهد پیشرفت بسیار اندک آن در سه سال اول آن و مسکوت و راکد ماندن آن در سه سال بعد از آغاز آن بوده اند.
وجود املاک معارض و عدم مصالحه و تملک این زمین ها در داخل محدوده این طرح که اکنون نیز به صورت مانعی بزرگ در مسیر آن وجود دارد، عامل دیگری در کندی این طرح است هرچند عدم تملک این املاک با وجود آغاز طرح احداث کناگذر، نشان دهنده عدم برنامه ریزی برای اجرای این پروژه عمرانی است.
با وجود احداث پل روگذر این طرح بر روی راه آهن سراسری که با 8.5 میلیارد ریال در همان سال آغاز و به بهره برداری رسید، اما در ادامه تعطیل شدن پروژه تمامی آرزوها و امیدهای مردم مراغه را با یاس تبدیل کرد.
شهردار وقت مراغه در اردیبهشت سال 93 نیز در مصاحبه ای با خبرنگاران از اتمام و بهره برداری از این کنارگذر تا پایان همان سال خبرداده بود.
وعده ای که هنوز پس از گذشت بیش از سه سال هنوز محقق نشده و این طرح کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی به زعم کارشناسان دارد.
اجرای 17 هزار مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و 12 کیلومتر جدول کشی از جمله اقداماتی بود که به اذعان مسئولان وقت شهرداری مراغه برای اجرای این طرح در آن زمان انجام شد.
تملک 50 هکتار زمین در محدوده این طرح عمرانی که هنوز آمار دقیقی از اعتبار صرف شده برای آن در دست نیست، از جمله ابهاماتی بوده که تاکنون در اذهان عمومی شهروندان باقی مانده و نیاز به شفاف سازی دارد.
این طرح که به طول سه کیلومتر و عرض 45 متر در ورودی غربی شهر و مابین میدان بسیج تا روستای طالب خان قرار بود احداث شود، اکنون به مسیری پر دست و انداز، پیچ در پیچ، دارای انحراف های متعدد بدون زیرسازی با جدول کشی های نامنظم و در حال تخریب تبدیل شده است.
آسفالت ریزی حدود 200 متری در ابتدای این طرح تنها یادگار باقی مانده از طرح کنار گذر غربی مراغه است و به نظر می رسد مسئولان شهری مراغه از اجرای آن منصرف شده و پرونده هزینه های صرف شده از بیت المال در این طرح را نیز بسته اند.
محدود بودن و عدم وجود برنامه و چشم انداز برای ادامه این کمربندی که انتهای آن فقط به یکی از روستاهای حاشیه شهر منجر شده، همه و همه حاکی از عدم تمایل یا برنامه ای خاص برای طرحی است که تاکنون میلیاردها ریال از بیت المال شهروندان برای آن صرف شده است.
اظهارات مسئولان وقت شهرستانی و شهرداری مبنی بر اجرای فاز دوم طرح کناگذر غربی به عنوان مکملی برای آزادراه در حال احداث مراغه - هشترود و یا ایجاد کمربندی شمالی، همه در حد شعار و نه عمل بوده و به زعم برخی شهروندان رویاپردازی خارج از واقعیت های موجود عنوان می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مراغه در این خصوص گفت: در فاز اول این طرح، میدان بسیج به سه راهی طالب خان متصل شده و موجب تسهیل در تردد خودروهای و وسایل نقلیه و نیز سهولت در دسترسی به ورزشگاه پنج هزار نفری و گلشن زهرا (س) خواهد شد.
یحیی غلامی با اشاره به کندی عملیات اجرایی این طرح در سال های اخیر افزود: وجود برخی اراضی و املاک معارض، کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی عامل اصلی در عدم پیشرفت کافی این پروژه عمران شهری است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی شورای شهر و شهرداری مراغه، تملک برخی املاک معارض باقی مانده در دستور کار مجموعه مدیریت شهری است.
وی اضافه کرد: طبق مصوبات و تصمیمات شورای اسلامی شهر، اجرای طرح های چون احداث پل های هاشم آباد و میدان شهرداری در اولویت کارهای عمران شهری قرار گرفته و در سال آینده برای تکمیل کنارگذر غربی اقدام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: آسفالت ریزی یکی از باندهای این کنارگذر برای سهولت در تردد از برنامه های شورای شهر و شهرداری مراغه در سال آینده بوده و با اجرای آن تردد در این مسیر به آسانی انجام خواهد شد.
مسئولان کنونی مدیریت شهری مراغه با وجود اینکه کمتر از یک سال در مسند امور عمرانی شهر قرار داردند، لیکن با توجه به حضور بیشتر اعضای سابق شوراهای شهر در شورای فعلی، رسالت و وظیفه سنگینی برای توسعه این گونه طرح های عمرانی راکدی دارد که بودجه عمرانی شهر را در طول سال های گذشته به کام خود کشیده اند.
شهر مراغه به عنوان بزرگترین شهر آذربایجان شرقی بعد از تبریز حدود 180 هزار نفر جمعیت دارد این شهر در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی و 607 کیلومتری تهران قرار گرفته و در ابتدای دوران فرمانروایی ایلخانان مغول، پایتخت این سلسله بوده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.