به گزارش ایرنا، محمدعلی باغستانی عصر پنجشنبه در جلسه راه های مبارزه با آفت درخت گردو 'کرم خراط' در عجب شیر اظهار کرد: در حال حاضر 20 میلیون درخت گردو در کشور وجود دارد که بیشتر آنها با این آفت درگیر هستند.
وی ضررهای این آفت به باغداران را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: مبارزه با این آفت نیازمند همکاری و مشارکت تمامی کشاورزان است.
باغستانی افزود: طرح کنترل آفت کرم خراط به صورت پایلوت کشوری در 15 هکتار از باغات گردوی شهرستان عجب شیر و با همکاری باغداران اجرا شده که در بیش از 90 درصد به پیشگیری انجامیده است.
وی افزود: اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در عجب شیر می تواند الگوی مناسبی برای کنترل این آفت در تمامی استان های کشور باشد.
وی گفت: این آفت چوب خوار در تمامی باغات گردوی کشور در حال گسترش است به طوری در استان کرمان به مرحله طغیان رسیده است.
وی مهمترین علت شیوع این آفت را بروز خشکسالی های اخیر در کشور اعلام کرد و گفت: موثر ترین روش کنترل آفت کرم خراط یا همان پروانه فری استفاده از سیم های فرمونی برای ایجاد اختلال در روند جفت گیری این حشره است.
باغستانی، درباره برنامه سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با آفت کرم خراط گفت: در صورت همکاری کشاورزان و تشکل های کشاورزی با صرف هفت میلیون ریال در هر هکتار می توان در یک دوره دو ساله از طریق ایجاد اختلال در تولید مثل کرم خراط، این حشره را کنترل کرد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ، افزود: سطح زیر کشت گردو در آذربایجان شرقی 10 هزار و 930 هکتار است که از این میزان یک هزار و 290 هکتار مربوط به عجب شیر بوده و این شهرستان بعد از اسکو بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است.
شهرستان عجب شیر دارای حدود 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود پنج هزار هکتار به باغات اختصاص دارد.
این شهرستان با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار:شهرام ناعم وند**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.