به گزارش ایرنا، کارشناسان می گویند تعلل در اتمام این طرح جاده ای در سال های پردرآمدی نفتی کشور و موکول شدن آن به زمان فعلی از دو جنبه افزایش چند برابری هزینه های ساخت از یک سو و محدودیت شدید منابع مالی دولت از سوی دیگر اقدام اشتباهی بوده است که جبران آن بسیار دشوار می نماید.
از این منظر در شرایطی که اتمام طرح آزادراه تبریز- سهند در سال های قبل از 1391 شمسی با یک سوم هزینه های فعلی مقدور بود، به گفته استاندار آذربایجان شرقی، خاتمه دادن به این طرح به عنوان یکی از مطالبات اصلی شهروندان شهر جدید 'سهند' در حال حاضر نیازمند 140 میلیارد تومان اعتبار است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه شهر جدید سهند به دلیل اشتغال افزون بر 70 درصدی ساکنان آن در کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز و افزوده شدن بار ترافیکی آن بر مسیر رفت و آمد آنان، یک ضرورت غیرقابل اغماض است.
با این نگاه بود که استاندار آذربایجان شرقی به تازگی در بازدید از وضعیت اجرای طرح آزادراه تبریز- سهند در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که 140 میلیارد تومان بودجه برای اتمام این پروژه نیاز است و مدیریت ارشد استان با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، به دنبال مشارکت برای اتمام این طرح می باشد.
مجید خدابخش با بیان اینکه اصلی ترین مشکل این پروژه تامین منابع مالی است، اظهار کرد: وزارت راه و شهر سازی در حال توافق با یک شرکت سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه این طرح یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی استان است، گفت: اگر مساله تامین مالی حل شود، پیش بینی می شود حداقل تا یک سال و نیم آینده این طرح به اتمام برسد.
خدابخش یادآور شد: 9 کیلومتر از این پروژه راهسازی 22 کیلومتری آماده شده است.
مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز با اشاره به پیشرفت 70 درصدی پروژه آزادراه راه تبریز- سهند گفت: در حال حاضر با توجه به برودت و سردی هوا، عملیات خاکی پروژه انجام می شود و با بهبود وضعیت آب و هوایی اقدامات ساخت ابنیه ادامه خواهد یافت .
حبیب زمانی همچنین با اشاره به وجود مشکل تملک در بخشی از مسیر اجرایی طرح اظهار کرد: در حال حاضر هزینه خرید املاک اهالی روستای اسنجان در این منطقه واریز می شود.
وی پیش بینی کرد در صورت تامین اعتبار آزادراه تبریز- سهند در 12 تا 18 ماه آینده به بهره برداری برسد .
در تبیین اهمیت اتمام آزادراه تبریز - سهند همین بس که با بهره برداری از آن ضمن کاهش ترافیک اتوبان تبریز-آذرشهر به نصف، تردد به شهرهای اسکو و خسروشهر و نیز روستای گردشگری 'کندوان' نیز تسهیل می شود.
با اتمام و بهره برداری از این طرح همچنین فاصله تبریز تا شهر جدید سهند از 30 دقیقه به 10 دقیقه کاهش می یابد که این امر با توجه به در دست احداث بودن فازهای توسعه شهر جدید سهند حایز اهمیت مضاعف است.
امید که وعده توحید اخلاقی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی مبنی بر تردد از آزادراه تبریز- سهند در سال 1397 شمسی نیز جامه عمل به خود بپوشد تا ساکنان شهر جدید سهند شیرینی برخورداری از مزایای این طرح را با امیید دولت تدبیر و امید بچشند.
شهر جدید سهند در 25 کیلومتری جنوب تبریز، چسبیده به شهر تاریخی اسکو و آرمیده بر دامنه های کوهی به نام 'سهند' از حدود دو دهه قبل میزبان جمعیت سرریز کلان شهر تبریز و از نخستین شهرهای جدید کشورمان بوده است.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.