به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی معتقدند هر چند اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برپایی این نمایشگاه، اقدامی ارزشمند و در خور توجه است، اما برجسته سازی نقش و جایگاه رسانه ها در روند توسعه جامعه آن هم در تبریز به عنوان خاستگاه مطبوعات ایران زمین، نیازمند تعریف ساز و کارهای کارآمدتری است.
از منظر شرکت کنندگان در نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی، برپایی این قبیل برنامه های فرهنگی- رسانه ای در عین حال که می تواند زمینه ساز آشنایی بیشتر مردم با رسانه های استان از یک سو و مخاطب شناسی فعالان رسانه ای از سوی دیگر باشد، در صورت کمترین سهل انگاری می تواند به انگاره سازی بد از رسانه ها در ذهن مردم منجر شود.
سردبیر ایسنا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات، فضایی برای تعامل بیشتر رسانه ها با مردم و مسئولان فراهم می کند، گفت: البته جای بسیاری از همکاران و رسانه ها در نمایشگاه خالی است.
رباب تیموری افزود: کاش فضا به گونه ای فراهم شود که همه رسانه های و فعالان رسانه ای استان بتوانند از فرصت حضور در نمایشگاه به شکل دلخواه شان برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: هر چند نمایشگاه مطبوعات نیز مانند همه پدیده های مشابه با نقاط ضعفی همراه است، اما برپایی آن در حاشیه نمایشگاه کتاب به دلیل حضور پرشمار مردم از منظر مخاطب شناسی و مخاطب یابی حایز اهمیت است.
یکی از خبرنگاران حاضر در نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی نیز در گفت و گوبا ایرنا با گفت: به دلیل تحریم برخی نشریات امسال نمایشگاه قابل قبولی را مشاهده نمی کنیم.
شهرام صادق زاده اظهار کرد: اینکه تعدادی از رسانه ها از حضور در نمایشگاه انصراف داده و آن را تحریم کرده اند، نیاز به آسیب شناسی دارد و باید مسئولان امر در این خصوص نشست های تخصصی برگزار کرده و مانع از بروز اختلاف نظرها شوند.
وی با بیان اینکه تنها تفاوت برگزاری نمایشگاه امسال نسبت به دوره های قبلی مربوط به سالن برگزاری است، ادامه داد: در سال های گذشته یکی از سالن های حاشیه ای و دور دست نمایشگاه به مطبوعات اختصاص داشت که خوشبختانه امسال در این زمینه تجدید نظر صورت گرفت و یکی از سالن های خوب نمایشگاه به آن اختصاص یافته است.
صادق زاده، استقبال پایین مردمی را از دیگر نقاط ضعف نمایشگاه مطبوعات ذکر کرد و گفت: البته مسئولان امر برای پوشش صورت قضیه، محل صدور بن های کتاب را در سالن محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات قرار داده اند تا تردد مردم در آن بیشتر به چشم بخورد.
ناهید ابراهیم زاده یکی دیگر از فعالان رسانه ای تبریز، بروز اختلافات صنفی را یکی از ضعف های نمایشگاه نهم بیان کرد و گفت: البته این اختلافات بسیار جزئی است و می توان با برگزاری نشست های هم اندیشی در این زمینه به اتحاد و همدلی رسید.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت که همدلی، هماهنگی و وحدت رویه باید جزو اولویت های کاری اهالی رسانه در این گونه نمایشگاه ها باشد که امیدواریم در دوره های بعدی در این خصوص شاهد تحولات چشمگیر باشیم.
ابراهیم زاده، تغییر سالن محل برگزاری نمایشگاه را یکی از نقاط قوت نمایشگاه نهم برشمرد و افزود: در سال های گذشته بدترین و نامناسب ترین سالن ها به مطبوعات اختصاص داشت که امسال مسئولان مساعدت کرده و سالن شهریار که دسترسی آسان مردم را دارد، به نمایشگاه مطبوعات داده اند که جای تشکر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.
وی، استقبال مردمی از نمایشگاه را پایین خواند و دلیل آن را ضعف و مخاطب پذیر نبودن رسانه های استان بیان کرد و گفت: می توان با آسیب شناسی و بررسی اشکالات کار رسانه ای در این زمینه به موفقیت هایی دست یافت.
یکی از خبرنگاران تبریزی نیز با بیان اینکه انتظار می رفت با توجه به رویداد تبریز 2018 نمایشگاه مطبوعات با کیفیت تر و با شکوه تر برگزار شود، گفت: اما در عمل برگزاری این نمایشگاه فاصله زیادی با نقطه مطلوب داشت و کمبودها و کاستی ها بیشتر بود.
سعید ایریلوزادگان افزود: پس از سه سال تعطیلی نمایشگاه مطبوعات، برگزاری مجدد آن را باید به فال نیک گرفت.
وی اضافه کرد: با توجه به هزینه های بالای حضور در نمایشگاه انتظار داشتیم نهادها و سازمان های فرهنگی به یاری رسانه ها برسند و برای معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی از طریق رسانه ها وارد عرصه شوند، اما متاسفانه این گونه نشد.
وی تاکید کرد: هرچند حضور رسانه ها در نمایشگاه نهم نسبت به دوره های قبلی کمرنگ است، اما همین مقدار هم جای شکر دارد.
ایریلوزادگان، دلیل حضور کم تعداد نشریات و خبرگزاری های آذربایجان شرقی در نمایشگاه را صف بندی های بی مورد در بین رسانه ها دانست و افزود: جای تاسف است که عده ای در این وادی عده ای را قبول ندارند و همین موجب بروز اختلافات می شود.
وی ادامه داد: اینکه از میان بیش از 300 عنوان نشریه تنها 60 غرفه آن هم به طور ناقص برای نمایشگاه مطبوعات پر شده است، جای تامل و تاسف دارد.
یکی دیگر از فعالان رسانه ای تبریز با بیان اینکه استقبال مردمی از نمایشگاه نهم می توانست بیشتر از این باشد، گفت: نبود برنامه ریزی جامع از دلایل برگزاری نمایشگاه مطبوعات در وضعیت فعلی است که باید در سال های آینده مسئولان در این خصوص اقدامات شایسته انجام دهند.
امیرعلی گل محمدزاده ادامه داد: باید به گونه ای برای این نمایشگاه ها برنامه ریزی شود که نشریات از جای جای استان برای حضور در آن تشویق و ترغیب شوند نه اینکه اندک رسانه برای حضور و مشارکت تمایل نشان دهد.
به گزارش ایرنا، نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز در حال برگزاری است.
این دو نمایشگاه از دوم آبان شروع شده و امروز / یکشنبه/ آخرین روز برگزاری آن است.
از جمله نکات مثبت این دوره از نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی می توان به برگزاری کارگاه های تخصصی مرتبط با رسانه اشاره کرد که با حضور کارشناسان و متخصصان این عرصه برگزار می شود.
آذربایجان شرقی به ویژه کلان شهر تبریز از خاستگاه های اصلی مطبوعات در تاریخ مطبوعات 200 ساله ایران زمین است و بسیاری از اولین های عرصه مطبوعات در تبریز رقم خورده است.
گزارش از: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: عزیزی راد
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.