عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی اظهار کرد: تغییر ساختمان خاک تحت تاثیر عوامل مختلف، باعث نامطلوب شدن خصوصیات فیزیکی همچون کاهش تهویه و کاهش نفوذپذیری خاک می شود و نتیجه این عمل فرسایش خاک است که درنهایت این امر موجب کاهش عملکرد محصولات زراعی می شود.
 
احمد بایبوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، افزود: در سیستم کشاورزی مرسوم در کشور، به طور عمده از ادوات خاک ورزی سنگین مانند گاوآهن برگرداندار استفاده می ‌شود. این ادوات سنگین، خاک زراعی را بیش از حد برهم زده و تاثیرات نامطلوبی در سطح خاک برجای می گذارد.
 
وی بااشاره به کاهش مصرف سوخت در خاک ورزی حفاظتی خاطرنشان کرد: خاک‌ورزی حفاظتی به‌ عنوان بهترین روش زراعی و حفظ دو منبع با ارزش آب و خاک مدنظر متخصصان و بهره‌برداران است.خاک‌ورزی حفاظتی به دلیل استفاده کمتر از ادوات زراعی، فشردگی خاک به حداقل ممکن می‌رسد و همین مورد باعث استفاده کمتر از سوخت و صرفه‌جویی در آن می‌شود. 
 
بایبوردی ادامه داد: باتوجه به اثراتی که شخم با گاوآهن های برگرداندار برروی خاک نشان داده به این نتیجه رسیدند که با زیرورو شدن بیش از حد خاک، ضمن اینکه بافت خاک به هم می خورد باعث از بین رفتن مواد ارگانیک خاک و افزایش فرسایش بادی و آبی و درنهایت کاهش حاصلخیزی خاک می شود. 
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی یادآور شد: هرگونه تلاش در کم کردن شدت عملیات خاک ورزی، کاهش عمق شخم و یا سست و لق کردن خاک بدون زیر و رو کردن آن با حفظ تمامی یا30 درصد پسماندهای محصول قبلی درسطح خاک یا نزدیک سطح خاک، خاک ورزی حفاظتی محسوب می شود.
 
وی از مزایای بهبود خصوصیات فیزیکی خاک گفت و افزود: بهبود خصوصیات فیزیکی خاک، به طور مستقیم جذب و ورود آب به خاک، کاهش تبخیر، نگهداری بیشتر آب، افزایش مقدار آب قابل استفاده گیاه، تامین اکسیژن برای ریشه ها، تنظیم دمای خاک، تقویت رشد گیاه، ارتقاء بهره‌وری آب در کشاورزی و منابع طبیعی و… را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
بایبوردی حفظ ماده آلی خاک در راستای اصول حفاظت خاک دانست و تاکید کرد: حفظ ماده آلی خاک در راستای اصول حفاظت خاک و نیل به اهداف کشاورزی پایدار است.  Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.