"یک سرماخوردگی ساده که دکتر رفتن ندارد، قرص سرماخوردگی بخور حالت خوب می‌شود "، جملاتی که موقع بیماری همه‌ی ما با آنها آشنا می‌شویم. و اغلب خودمان به عنوان پزشک متخصص رفتار کرده و به کمک داروخانه های سیارمان در خانه و کیف خود بیماری را تشخیص داده ودرمان می‌کنیم. متاسفانه مصرف خودسرانه ی دارو در بین خانواده‌های ایرانی نوعی فرهنگ شده است و مردم بدون توجه به عواقب و عوارض داروها مانند شکلات تو جیبی از این داروها استفاده می‌کنند .
 
به گزارش ایسنا، آذربایجان شرقی، بر اساس آمارهای رسمی، ایران جزو 22 کشور نخست دنیا در زمینه مصرف دارو بوده  و از جمله کشورهایی  است که مصرف خودسرانه ی دارو در آن رواج دارد. متاسفانه فرهنگ خود درمانی به قدری در کشور ما رواج یافته که هیچ بیماری برای درمان بیماری سطحی اش تمایلی ندارد به پزشک مراجعه کند. شاید مهم ترین علل مصرف خودسرانه ی دارو به زمانی مربوط می شود که مردم برای درمان بیماری خود به مصرف گیاهان دارویی روی آورده بودند، البته داروهای گیاهی  در مقایسه با مصرف داروهای شیمیایی عوارض کمتری داشتند .
 
اما طرز فکری برخی از مردم در این خصوص خود زمینه ساز تجویز بی رویه دارو توسط پزشکان است، چرا که برخی اعتقاد دارند تجویز داروی کم یا عدم تجویز دارو به معنای درماندگی پزشک از درمان بیمار است!.       
 
در این میان نمی‌توان تشخیص داد چه کسی مقصر است! مردمی که به خوددرمانی و مصرف خودسرانه ی دارو عادت کرده اند یا پزشکانی که بیش از نیاز بیمار دارو تجویز می‌کنند؟ یا داروخانه هایی که بدون گرفتن نسخه از بیمار، دارو تجویز می کنند؟ .
 
یکی از شهروندان تبریزی در خصوص مصرف خودسرانه ی دارو گفت: متاسفانه بنده مسکن زیادی مصرف می کنم و همواره در کیف خود داروهای مسکن همراه دارم ، طوری که روزانه حدود 3 مرتبه از داروهای مسکن استفاده می کنم. ولی با گذر زمان تاثیر گذاری این داروها بر تسکین درد کاهش می یابد .
 
وی ادامه داد: به دلیل حجم کار روزانه بالا وسردرد ناشی از آن، ترجیح می دهم به جای مراجعه به پزشک با مصرف چنین داروهایی خوددرمانی کنم. اوایل مصرف احساس می کردم مصرف این داروها در کاهش درد تاثیری دارند ولی با گذر زمان نه تنها منجر به کاهش درد نمی شود بلکه از لحاظ روانی خود را به مصرف چنین داروهایی محتاج می ببینم .
 
دکتررضایی، مسئول یکی از داروخانه‌های تبریز در خصوص داروهای پرکاربردی که در کیف خانم ها به وفور دیده می شود، اظهار کرد: داروهای مسکن که به داروهای otc   معروفند و توسط پزشک برای درمان بیمار تجویز می شوند. متاسفانه برخی بیماران بدون تجویز پزشک به مصرف خود سرانه ی این دارو ها اقدام می کنند .
 
وی با بیان اینکه استفاده ی بیش از حد داروهای otc موجب افزایش بروز عوارض جانبی می شود، اعلام کرد: داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، ژلوفن، آسپرین و... اگر چه در درمان دردهایی مانند سردرد یا دردهای عضلانی می توانند موثر باشند ولی نباید به طور مداوم و با احساس هر سردردی از این داروها استفاده کرد. استفاده ی بیش از حد از این داروها می تواند خطراتی از قبیل خونریزی دستگاه گوارش و نارسایی کلیه را به همراه داشته باشد .
این مسئول داروخانه ادامه داد: یکی دیگر از پرمصرف‌ترین مسکن ها، استامینوفن است که دارای خاصیت ضد تب و ضد درد است ولی استفاده ی بی رویه این قرص پرمصرف می تواند موجب بروز زخم معده و آسیب های کبدی شود و بعد از مصرف طولانی مدت، تاثیر آن در کاهش درد کمتر می شود .
          
فرهنگ خودسرانه ی مصرف مردم باید تغییر کند
 
عضو هیئت مدیره ی انجمن داروسازان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در زمینه مصرف خودسرانه ی دارو رتبه ی بالاتری دارد، اظهار کرد: اگر ایران را با کشورهایی مانند هندوستان، پاکستان، افغانستان مقایسه کنیم مصرف خودسرانه ی دارو در ایران نسبت به این کشور ها جایگاه بهتری دارد .
 
دکتر ناصر شهافر در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: آذربایجان شرقی بعد از تهران جزو استان هایی است که از لحاظ مصرف خودسرانه ی دارو در رتبه ی پایین تری قرار دارد.سوء مصرف و قاچاق دارو نیز در استان آذربایجان شرقی کم‌تر است .
 
وی با اشاره به اینکه داروهای otc  مانند استامینوفن  و سرماخوردگی جزو آن دسته از داروهایی هستند که مصرف خودسرانه ی زیادی بین افراد دارند، اعلام کرد: این داروها جز داروی های اوتی سی است که بدون نسخه ی پزشک نیز یا مشورت داروسازان می توان به بیمار تجویز کرد .
 
وی با بیان اینکه برخی آنتی بیوتیک‌ها مانند آموکسی سیلین، دگزا و نوروبیون جزو پرمصرف ترین داروهای خودسرانه محسوب می شوند، یادآور می‌شود: وقتی بیماری دچار التهاب شده و به پزشک مراجعه می‌کند با تکرار نسخه ی پزشک نیازی به مراجعه ی مجدد به پزشک نمی بیند. برای مقابله با این مشکل باید فرهنگ مصرف دارو بین مردم نهادینه شود و رسانه ها در این خصوص باید آگاهی مردم را ارتقاء دهند، چرا که وقتی مردم به جای پزشک به داروخانه ها مراجعه می کنند، انتظار دارند تا هر چیزی را که خودسرانه در خواست می کنند در اختیارشان قرار دهند .
 
شهافر با اشاره به اینکه مردم گاهی برخورد شدیدی با مسئول داروخانه ها دارند، اعلام می کند: وقتی مردم به جای پزشک به داروخانه ها مراجعه می کنند، اصرار به تجویز دارو بدون نسخه می کنند که گاها بدون توجه به عوارض داروها به درخواست خود اصرار می ورزند .
 
وی ادامه می دهد: برخی بر این عقیده اند که در اوایل انقلاب و مسائل جنگ مردم با کمبود دارو مواجه شدند، به همین دلیل این امر موجب شده که مردم تصور کمبود دارو داشته باشند، در حالی که برخی داروخانه ها به دلیل حفظ سلامت مردم از ارائه ی این نوع داروها خودداری می کنند .
 
وی با بیان اینکه عامل دیگر این امر، دسترسی بیمار به پزشک سخت است، اظهار کرد: برخی مواقع زمان ویزیت بیمار توسط برخی پزشکان به چند ماه بعد موکول می شود و اگر پزشک خانواده به طور کامل اجرایی نشود، مردم خود نوع بیماری را تشخیص داده و از طریق داروخانه ها داروی خود را تامین می‌کنند. یا برخی هزینه های پزشکی سرو سام آور است و بیمار ترجیح می دهد با خریدن داروی دوهزار تومانی از تقبل هزینه های مراجعه به پزشک خودداری کند .
 
عضو هیئت مدیره‌ی انجمن داروسازان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیمار جامعه‌ی ما بی‌صاحب است، تاکید کرد: بهترین صاحب بیمار، داروخانه‌ها است که هم به عنوان مشاوره و هم به عنوان تجویز دارو به مریض نقش ایفا می کنند. در برخی مواقع حتی داروخانه ها به بیمار پیشنهاد می دهند که با توجه به بیماری اش به متخصص مناسب مراجعه کند. اگر هر مریضی دکتر مخصوص سلامت داشته باشد، مصرف خودسرانه کم می شود .
 
وی با بیان اینکه قاچاق کالا در تمامی کشورها وجود دارد، اظهارکرد: قاچاق دارو در ایران نسبت به دیگر کشورهای آسیایی وضعیت بهتری دارد و قاچاق دارو نسبت به آمار 10 سال گذشته کم‌تر شده است؛ چرا که سیستم‌های نظارتی در ایران به صورت پیشرفته ودقیق‌تر در این مورد اقدام می‌کنند و بارکد و لیبل بر روی داروها اصالت آن را مشخص می‌کند .
 
گزارش از: لیلا جلیلی- خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.